maandag 5 december 2022

Tien city trips om te zien

Hoewel ik graag in de natuur verkeer, vind je me ieder jaar ook wel in een stad om gedurende enkele dagen mijn dosis cultuur op te vijzelen. Het is namelijk een groot plezier voor mij om door kleine steegjes te kuieren, musea te ontdekken en lokale mensen te ontmoeten. Daarom lijkt het me wel leuk om eens mijn persoonlijke top tien te delen. Het gaat hier dus om steden waar ik op vakantie ben geweest en dus niet als stop heb gebruikt om de dag erna te vertrekken. Hoewel ik op deze manier ook leuke steden heb ontdekt - voornamelijk op doorreis - ben ik er te kort geweest om er een goed oordeel over te vestigen. 

10. Edinburgh
De Schotse hoofdstad heeft met Edinburgh Castle een absolute publiekstrekker en ik was dan ook in eerste instantie naar deze stad afgereisd om dit spectaculaire kasteel te bezoeken. Het kasteel is niet erg groot, maar ik dwaalde er toch gemakkelijk vier uur rond om diverse zalen te bekijken met als absolute hoogtepunt de Schotse kroonjuwelen die hier zijn gestald. Daarnaast kent Edinburg genoeg andere plekjes om je hier een aantal dagen te houden. Ik verkende gedurende één dag enkel de oude stad en hier is vooral het pittoreske Royal Mile dat het hart vormt van de oude stad. Een andere persoonlijke favoriet is Calton Hill waar een voormalig observatorium staat en je hebt hier ook een mooi overzicht over de stad. Voor de sportievelingen is er ook nog Arthur's Seat, een uitgedoofde vulkaan die vlakbij Edinburg ligt. Edinburg is Schotland op z'n best!

9. Istanbul
Hier ben ik een maand geleden geweest en dat is me enorm goed bevallen. De dosis cultuur en geschiedenis in Istanbul is bijna moeilijk te evenaren door de aanwezigheid van twee voormalige wereldrijken en de oude stad van Istanbul die een symbiose vormt tussen de christelijke en islamitische wereld. Er zijn hier een hele resem van fantastische gebouwen om te bezoeken zoals de Blauwe Moskee, de Hagia Sophia, het Topkapipaleis en ik kan nog een tijdje doorgaan. Istanbul weet echter ook te boeien door zijn ligging aan de Bosporus en de diverse wijken in het Aziatische gedeelte wat een totaal andere belevenis is dan het met toeristen overspoelde historisch centrum. De factor die de Turkse miljoenenstad wat tegenhoudt is het gebrek aan entertainment. Hoewel dit er in overvloed is, moet je toch wat meer zoeken dan bij een andere stad. 
  
8. Sevilla
Andalusië is een streek waar ik meteen op verliefd ben geworden en dat heeft gedeeltelijk te maken met Sevilla wat een prachtige stad is om in te verblijven. Hoewel de stad met ruim anderhalf miljoen inwoners beslist niet klein is, voelt de binnenstad niet overdreven groot aan. In het historisch centrum krioelt het van de toeristen, maar Sevilla leent zich eveneens om rustig langs de Guadalquivir te struinen in de late namiddag of in één van de vele parkjes. Wat Sevilla voor mij zo bijzonder maakt, is de grote(re) diversiteit aan activiteiten. Sevilla heeft ook leuke buurten om te verkennen, terwijl dat bij andere steden toch wat minder is. Er zijn ook genoeg musea om te bezoeken, een heleboel kerken waaronder de grootste stenen kathedraal ter wereld en culturele uitstapjes zoals Flamenco-avonden of een bezoekje aan de stierenvechtersarena. Misschien wel de meest verrassende stad van Spanje!

7. Londen
Zoals elke grootstad heeft Londen leuke en minder leuke buurten en kreunt het ook onder de nadelen die inherent zijn bij een grootstad. Toch is Londen een absolute must-do omdat het zo'n rijke geschiedenis heeft en kan uitpakken met erg leuke locaties. Zo is er bijvoorbeeld Greenwich dat ons de tijdsmediaan heeft gegeven, maar ook de opleidingsplaats was van toekomstige matrozen. Hier kan je gemakkelijk een halve dag doorbrengen en nog niet alles gezien hebben. Londen zit zo tjokvol met dergelijke plaatsen en het is dus goed kiezen bij wat je gaat bezoeken. De marktjes bij Camden Town zijn een persoonlijke favoriet en ook de toeristische buurt rondom Westminster is een aanrader ondanks de grote massa hier. Londen beschikt eveneens over enkele van de beste musea ter wereld, maar mist naar mijn bescheiden mening een échte publiekstrekker zoals New York en Parijs dat wel hebben met respectievelijk het Vrijheidsbeeld en de Eifeltoren. 

6. Wenen
Vorig jaar ben ik vier dagen in Wenen geweest en het is verbazingwekkend hoe prachtig de voormalige hoofdstad van het Roomse Rijk is. De dynastie van de Habsburgers hebben hier een grote erfenis achtergelaten met werkelijk tientallen paleizen, waarbij de ene nog grootser en mooier is dan de andere. Als je een liefhebber bent van kastelen en paleizen is een betere plaats dan Wenen moeilijk denkbaar. Nadeel is wel dat deze paleizen veelal zijn opgetrokken in dezelfde stijl en het overdadige karakter kan na twee dagen wel beginnen te vervelen. Ook de musea zijn meer dan de moeite waard met enkele vermaarde musea waaronder het Kunsthistorisches Museum. Hier voel je je als Vlaming onmiddellijk thuis, want veel werken van Brueghel en Rubens zijn hier terug te vinden. Ook het zomerpaleis Schönbrunn is een daguitstap waard omdat je hier een heleboel andere dingen vindt waaronder een nagemaakte Romeinse ruïne. Tja, ik verzin het zelf niet...   

5. Granada
Hoe mooi Sevilla ook is, toch klopt mijn hart net iets sneller voor Granada wat ik de mooiste kleine stad vind die ik ooit heb bezocht. Veel - zoniet alles - heeft te maken met het Alhambra wat een absoluut hoogtepunt is om te doen. Het Alhambra is een voormalig paleizencomplex van de Moren wat later werd uitgebreid door de Spaanse koningen waaronder Karel V en beschikt daarnaast over een fantastische tuin. Ik vertoefde meer dan een halve dag in het Alhambra met een gids, maar er is zoveel te zien dat het nooit gaat vervelen. Daarnaast beschikt Granada ook over andere troeven zoals de gezellige steegjes van Albaycin en is er ook een prachtig uitkijkpunt aan een kerkje dat 's avonds een prachtig panorama biedt over Granada. Zoals elke Spaanse stad grossiert Granada in de kerkjes en eentje ervan wist me te imponeren met een grote hoeveelheid (blader)goud. Misschien wat kitscherig, maar daarom niet minder indrukwekkend. Sowieso is de mooie ligging aan de voet van den Sierra Nevada een extra pluspunt voor deze provinciestad. 

4. Parijs
Alweer een Europese grootstad, maar eentje waar ik steeds naar terugkeer, letterlijk. Ik ben inmiddels al vier keer in de Franse hoofdstad geweest, terwijl de overige steden in dit lijstje het met één of twee bezoekjes moeten doen. Wanneer ik drie keer naar een stad terugkeer, wil toch zeggen dat ze iets goed doen. Net zoals andere Europese hoofdsteden kampt Parijs met problemen zoals overbevolking, criminaliteit, straatvervuiling en anderen, maar dat heeft me nooit in de weg gestaan om deze stad te verkennen. Er is zoveel te zien en te doen in Parijs dat je er gemakkelijk enkele weken zoet mee bent. Met het Musée d'Orsay en het Louvre beschikt het over absolute toppers bij de musea en de buurten rond het Louvre en de Eifeltoren zijn altijd een gezellige boel. Nadelen zoals de dure hotels en enkele minder uitnodigende buurten zorgen ervoor dat Parijs niet in de top drie belandt, maar het is sowieso een fantastische keuze voor een city trip.  

3. Berlijn
Ik was in 2015 in Berlijn en wat ik vooral toen apprecieerde aan de Duitse hoofdstad was het rustige tempo waarop de bevolking in deze stad zich voort zette. Berlijn werd toen nog niet overspoeld door toeristen en hoewel sommige plekken druk waren, viel dit over het algemeen heel goed mee. Het kan dus zijn dat anno 2023 dit helemaal niet meer het geval is. De verrassing bij uitstek in deze stad is het Pergamonmuseum dat een grote collectie bezit van artefacten uit het Midden-Oosten met als pièce de résistance de grote Ishtarpoort wat een kopie is van de stadspoort van Babylonië. Waar andere Europese hoofdsteden zoals Parijs en Londen over een rijke geschiedenis beschikken, kijkt Berlijn vooral terug in de recente geschiedenis met de tweespalt tussen Oost- en West-Berlijn en de Berlijnse Muur als meest markante moment in de recente geschiedenis. Ik ging ook een dagje naar Potsdam en dit beviel me bijzonder goed, bijvoorbeeld meer dan Versailles wat zeker niet verkeerd is. Berlijn heeft ook een extra voordeel dat het beschikt over gigantisch veel mogelijkheden qua entertainment en uitgaan.  

2. Lissabon
Er wordt gezegd dat Porto mooier is dan Lissabon, maar na een bezoek aan de Portugese hoofdstad kan ik me dat moeilijk inbeelden. Wat Lissabon zo bijzonder maakt, is de nabijheid van Sintra wat misschien wel geweldiger is dan Lissabon zelf. Sintra is eigenlijk de plaats waar de Portugese koningen een zomerpaleis hadden, maar het plaatsje heeft tal van andere bezienswaardigheden: een voormalige Moorse vesting die doet denken aan de Chinese muur, het beroemde Pena-paleis in eclectische stijl en de prachtige tuin van Quinta da Regaleira. Maar ook zonder Sintra heeft Lissabon een heleboel te bieden met wellicht de gezelligste binnenstad van het gehele lot. Vooral de volksbuurt Alfama straalt nog een ongeziene authenticiteit uit, hoewel dit stadsgedeelte al goed is ontdekt door het toerisme. Ook enkele buitenwijken zoals de site waar de expo van 1998 is gehouden en Belém zijn plaatsen waar je een dag doelloos kan ronddwalen. Voeg daar nog het mooie Portugese weer aan toe en je hebt een combinatie die moeilijk te verslaan is. 

1. New York
Tja, wat kan ik zeggen over New York wat nog niet gezegd is. Ik ben er ruim een week gebleven en dan heb ik nog maar een fractie gezien van wat deze wereldstad te bieden heeft. Vergeleken met elke andere stad opereert New York in een eigen klasse op het gebied van bezienswaardigheden. Het mooie is dat New York continu in opbouw is en ten opzichte van bijvoorbeeld vijf jaar geleden zijn er weer nieuwe dingen bijgekomen. De architectuur, musea, cultuur, parken, stadswijken, ... er is zoveel te zien en te doen wat het moeilijk maakt om keuzes te maken. Dingen die ik heb gedaan, zijn onder andere een nachtwandeling bij de Brooklyn Bridge, 's avonds vanaf het Emire State Building over New York kijken en een bezoek aan The Met (Metropolitan Museum of Art) en dat zijn stuk voor stuk dingen die ik tot mijn beste toeristische bezoekjes ooit reken. Nadeel is wel dat New York ontzettend duur is, zeker wanneer je in Manhattan verblijft. Gelukkig kost een metrokaartje niet veel en vind je in Queens hotels aan heel schappelijke prijzen.   

Conclusie
Dit zijn dus naar mijn bescheiden mening de tien beste steden om te bezoeken op een city trip, maar dat heeft met diverse factoren te maken. Goed weer kan een stad aantrekkelijker doen lijken en slecht weer het omgekeerde. Ook reislust en andere zaken spelen een belangrijke rol. Vraag je me om dit lijstje op een andere keer te doen, dan kan het zijn dat de volgorde compleet anders is. Toch kan ik elke stad uit dit lijstje ogenblikkelijk aanbevelen en ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel iets van zijn gading zal vinden in deze steden. Dat andere steden zoals Amsterdam, Rome of Brugge er niet opstaan, zegt veel over hoe leuk ik deze steden vind. Maar als ik er eentje moet aanbevelen, is het toch wel New York. Een klassieker onder de klassiekers, maar qua bezienswaardigheden en entertainment overschaduwt het elke elke andere (groot)stad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten