dinsdag 31 januari 2017

Horloges 2017 - de tussenstand van januari

Voornemen voor 2017
Eén van mijn voornemens voor 2017 was om bij te houden welke horloges ik het meest draag. Op basis van deze lijst kan ik dan op een objectieve manier bekijken welk horloge eventueel verkocht kan worden. Het minst gedragen horloge is dan namelijk de grootste kandidaat. Na één maand in het nieuwe jaar ziet deze lijst er als volgt uit:

Horloge
1/jan Portsea
2/jan SARB065
3/jan Submariner
4/jan FFD0F001W
5/jan DSotM
6/jan SBGR083
7/jan SBGA011
8/jan D-Star
9/jan ER24001B
10/jan DSotM
11/jan Submariner
12/jan FFD0F001W
13/jan SARB065
14/jan Wwoor
15/jan Portsea
16/jan SBGR083
17/jan /
18/jan /
19/jan /
20/jan /
21/jan /
22/jan /
23/jan SBGA011
24/jan SBGR083
25/jan DSotM
26/jan SARB065
27/jan Submariner
28/jan FFD0F001W
29/jan Portsea
30/jan SBGA011
31/jan DSotM



Meteen valt op dat ik tussen 17 en 22 januari geen horloge heb gedragen. De reden daarvoor is erg simpel: de hemden die ik toen droeg, lieten het dragen van het horloge niet toe. Als ik tel hoeveel keer een horloge is gedragen, kom ik tot volgend overzicht:

Horloge Gedragen
Seiko SBGA011 3
Seiko SBGR083 3
Seiko SARB065 3
Orient ER24001 (Bambino) 1
Orient FFD0F001W (Senator) 3
Melbourne Watch Company Portsea 3
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 4
Rolex Submariner (Ref 114060) 3
Wwoor 1
Rado D-Star 1

Een eerste conclusie
Meteen valt op dat in dit lijstje de horloges bijna even vaak worden gedragen. Dat is wellicht het resultaat van het bijhouden van dit lijstje. Aangezien ik meer let op welk horloge ik draag, ga ik er automatisch meer rekening mee houden. Het is dus eigenlijk een catch 22. Het is dus geen toeval dat de meeste horloges drie keer gedragen zijn aangezien ik een collectie heb van tien stuks en januari 31 dagen telt. 

Toch is er één horloge dat met de hoofdprijs gaat lopen en dat is de Omega Speedmaster Dark Side of the Moon. En om heel eerlijk te zijn: ik ging ervan uit dat dit een gelijkspel ging worden met de Seiko SBGA011. Gisteren droeg ik de Snowflake namelijk en dacht ik dat ik het vier keer had gedragen deze maand. Aangezien Speedy Tuesday een traditie is in horlogeland opteerde ik vandaag voor de DSotM. Nu blijkt echter dat ik de Snowflake slechts drie keer heb gedragen en zo gaat de DSotM met de eer lopen. 



Andere horloges die drie keer zijn gedragen, zijn de Rolex Submariner, Seiko SARB065, Seiko SBGR083, Orient FFD0F001W en de Portsea van Melbourne Watch Company. Dat laatste mag een kleine verrassing heten aangezien ik initieel had aangekondigd dat ik verwachtte dat de Portsea één van de minst gedragen horloges ging worden. Anderzijds is de Portsea bijna letterlijk een zondagshorloge aangezien ik het totnogtoe enkel zondag heb gedragen wat een dag is waar ik meestal thuis lui in de zetel zit. 

Exemplaren die slechts één keer zijn gedragen, zijn de Orient ER24001B, Rado D-Star en Wwoor. De eerste twee zijn een kleine verrassing want de Bambino draag ik toch af en toe of dat dacht ik toch althans. Voor de Rado gelden er verzachtende omstandigheden aangezien ik dit als het ultieme vakantiehorloge beschouw. De kast is van keramiek waardoor het tegen een stootje kan, ziet er tijdloos uit waardoor het niet echt opvalt en zit als gegoten. Later dit jaar heb ik een aantal trips gepland waar de Rado meer dan genoeg kansen krijgt om de schade in te halen. Dan blijft de Wwoor over, maar die is zo goedkoop dat ik er bijna letterlijk niet naar omzie. 

En de afvaller is...
Op basis van deze heel voorlopige cijfers, zou de Bambino, Rado of Wwoor het nest moeten verlaten. De Rado beschouw ik voornamelijk als vakantiehorloge waardoor het in de lente en zomer nog genoeg kansen krijgt om te paraderen op m'n linkerpols. De Wwoor is zo goedkoop dat je het niet aan de straatstenen kwijt geraakt waardoor er maar één horloge overblijft: de Bambino. 



M'n voornaamste kritiek op dit horloge van Orient is hoe formeel het eruitziet. Met het zwarte, gelakte polsbandje en de rosé gouden kleuren van de kast en bezel misstaat het niet op een galadiner. Het zal veel luxehorloges overstijgen in formaliteit. Dat is m'n voornaamste kritiek op het horloge, maar wanneer ik het draag, word ik weer op slag verliefd en komen de gevoelens weer los waarom ik heb horloge in eerste instantie heb gekocht. Het blijft een schitterend uurwerk, hoe formeel het ook is. En... uiteindelijk ben ik er niet toe verplicht om iets weg te doen en dat is maar goed ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten