zondag 22 januari 2017

Dit was 2016 in film

Frequente bezoeker
Ik ben een frequente bezoekers van films en je ziet me dus regelmatig in een filmzaal om een film mee te pikken. Het probleem - als je dat zo al wil noemen - is dat de meeste films afkomstig zijn van Hollywood en voor alternatievere films is het aangewezen op kleinere zaaltjes in het Antwerpse of het Brusselse. Aangezien dat voor mij een stukje rijden is, ben ik niet snel geneigd om deze alternatievere films te gaan bekijken. In het filmlijstje van wat ik in 2016 heb bekeken, zijn dan ook voornamelijk de grote blockbusters terug te vinden. Ik heb eveneens een aantal films opgesomd die ik in januari heb bekeken, maar voor het gemak even beschouw als films uit 2016. Het lijstje ziet er als volgt uit:

- Uitstekend: Paterson, Captain Fantastic 
- Goed: La La Land, Nocturnal Animals, Arrival, King of the Beligans, Fantastic Beasts and Where to Find Them, Zootropolis, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, Deadpool, Captain America: Civil War, Doctor Strange, The Nice Guys, The Conjuring 2
- Matig: Passengers, The Jungle Book, De Premier, Rogue One, Nerve, Hail Caesar, War Dogs, Star Trek Beyond, Turtles: Out of the Shadows, The Revenant, X-Men: Apocalypse, Belgica, Ghostbusters, Bad Neighbours 2, The Huntsman: Winter's War, Warcraft, The Accountant, Money Monster
- Slecht: Finding Dory, Inferno, Jason Bourne, Suicide Squad, The Legend of Tarzan, Central Intelligence
- Abominabel: Gods of Egypt, Lights Out, The Shallows, Batman v Superman: Dawn of Justice

Als ik dit even in cijfertjes giet, beschouw ik twee films als uitstekend, zijn er dertien goed, achttien matig, zes slecht en vier abominabel. Dit zijn vrij arbitraire benamingen en deze categorieën kunnen ook vertaald worden naar respectievelijk een ongelofelijke filmbelevenis, een film waarvan ik genoten heb, een film die niet echt gebreken heeft maar ook niet schittert, een film waar ik soms zit te gapen en tenslotte een film waar ik oprecht moeite heb om niet in slaap te vallen of de zaal te verlaten. 

Evaluatie
Ik denk dat 2016 beschouwd kan worden als een doorsnee filmjaar. Er zit leuk materiaal bij, een aantal gigantische flops, maar over het algemeen heel veel chiclématig materiaal omdat filmbonzen het veelal op veilig spelen om hun gigantische budgetten terug te verdienen. Wat me opvalt, is hoeveel comic movies ik gezien heb (zeven) terwijl ik niet echt een groot fan ben. Ik dien wel een groot onderscheid te maken van de films afkomstig uit de Marvel stal (Captain America: Civil War, Deadpool en in mindere mate Doctor Strange) die ik een stuk beter vind dan het materiaal afkomstig van eeuwige concurrent DC Comics (Suicide Squad en Batman v Superman). 

Films die me bevielen waarvan ik het absoluut niet verwacht had, zijn King of the Belgians, The Nice Guys en ook wel een eervolle vermelding voor The Conjuring 2. Peter Van den Begin schittert in zijn rol als houterige, naïeve koning in de satire King of the Belgians. The Nice Guys is een (averechtse) buddy film zoals men ze tegenwoordig niet meer maakt en The Conjuring 2 is één van de weinige horrorfilms die verder gaat dan simpele jump scares. 

Helaas zijn er ook enkele teleurstellingen. De grootste is zonder twijfel The Revenant waar ik meer van had verwacht. Leonardo Di Caprio en Tom Hardy beschouw ik als twee van de meest getalenteerde filmsterren uit Hollywood, maar The Revenant is vooral style over substance en te langdradig. Een andere teleurstelling is Finding Dory wat een simpele cash-in is op het succes van Finding Nemo. Die laatste vind ik nog altijd één van de beste animatiefilms ooit, dus was de teleurstelling des te groter. Te meer omdat de Vlaamse versie in de zalen speelde wat niets anders omschreven kan worden dan verschrikkelijk. 

Een kleine voorspelling
Morgen worden de nominaties voor de Oscars bekend gemaakt en dit is dus m'n laatste kans om aan een kleine voorspelling te wagen. Een film die zeker genomineerd zal zijn in verscheidene categorieën is de musical La La Land die als een pletwals door de Golden Globes ging en liefst zeven prijzen in de wacht sleepte. Van m'n twee films die ik als 'uitstekend' beschouw, verwacht ik niet meteen een nominatie wegens te kleinschalig, maar je weet natuurlijk nooit, al verdienen ze het zeker wel. 

Van Doctor Strange verwacht ik dat het de Oscar voor visuele effecten wint, want die zijn werkelijk subliem. Bij de acteurs en actrices verwacht ik dat de alomtegenwoordige Amy Adams opnieuw een nominatie krijgt. Haar rol in Arrival vind ik persoonlijk één van haar mindere prestaties, maar ze verdient wel een Oscar voor haar gehele oevre, een beetje zoals Di Caprio dat vorig jaar kreeg voor The Revenant waar hij ook niet bepaald buitengewone acteerprestaties toonde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten