zondag 29 januari 2017

En de genomineerden zijn...

La la pletwals
In een vorige blogpost had ik er nog over en op 26 februari is het zover: de 89ste editie van de Oscars. Het lijstje van genomineerden, is hier terug te vinden. Als filmliefhebber is dit een leuke periode aangezien films met goede (Amerikaane) kritieken naar hier komen overwaaien omdat ze zo gratis publiciteit krijgen. Een eerder kleinschalige productie zoals La La Land staat nu constant in de schijnwerpers, maar daar zullen de veertien Oscar-nominaties niet vreemd aan zijn. Zoals ik in de vorige post had geschreven, verwachtte ik dat La La Land voor meerdere categorieën genomineerd zou worden, maar veertien nominaties is wel heel erg royaal. Daar zitten een paar vreemde bij zoals de nominatie van Ryan Gosling voor beste mannelijke acteur in een hoofdrol. Gosling zet een verdienstelijke prestatie neer, maar kan je bezwaarlijk topniveau noemen. Hoewel La La Land een goede film is, neigt het een beetje naar zelfverheerlijking van Tinseltown. 



Van de (erg voorzichtige) voorspellingen verzilverde Captain Fantastic er één van. Viggo Mortensen is genomineerd voor beste mannelijke acteur in een hoofdrol wat best wel knap is aangezien zijn concurrenten komen van films die meerdere keren genomineerd zijn. Amy Adams daarentegen schittert in afwezigheid wat me dan wel een beetje verbaast. Ook Paterson werd door de commissie straal genegeerd hoewel de film in meerdere eindejaarslijstjes voorkomt als één van de beste films van  2016 zoals deze

Ondertussen heb ik ook het Koreaanse The Handmaiden gezien (Ah-ga-ssi) wat één van de beste filmervaringen van het afgelopen jaar opleverde. Onbegrijpelijk dat de film zelfs niet is genomineerd voor beste buitenlandse film, maar de puriteinse filmcommissie uit Hollywood is niet echt gediend met expliciete erotiek... 

Beste film
Veel van de Oscar-genomineerde komen pas nu of in de komende weken in de zalen waardoor het moeilijk is om voorspellingen te doen omdat ik simpelweg nog niet alles gezien heb. Films die ik de komende weken gaan bekijken, zijn Moonlight, Manchester by the Sea, Silence en Jackie. Zelfs als ik dit kwartet heb bekeken, zijn er nog een heleboel films die ik gemist heb. Als ik op algemene commentaren afga, lijkt de winnaar echter wel al gekend te zijn. Er is één film die op Rottentomatoes het nog beter doet dan La La Land. Er is één film die de grote kritiek van voornamelijke blanke winnaars pareert. En dat is Moonlight. 



Moonlight is een drama dat het leven volgt over een zwarte jongen. De film krijgt lovende kritieken in filmreviews en ook het grote publiek lijkt enthousiast te zijn over de film. Op IMDB krijgt het een score van 8,3 en op Rottentomatoes bevelen 98% van de recensenten deze film aan. Dus als je wat geld te veel hebt, lijkt het een relatief veilige keuze om geld in te zetten op Moonlight bij de bookmaker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten