woensdag 8 februari 2017

De toekomst zijn zorgen voor later

Herpakt
Een aantal weken geleden was ik aan het klagen over het erbarmelijke niveau van The Grand Tour en drie afleveringen later ben ik (gedeeltelijk) bijgedraaid. Clarkson en co hadden het weer over auto's zoals in de goede, oude tijd en het was een waar plezier om deze drie afleveringen te bekijken. Dit doet de hoop stijgen dat het tweede seizoen later dit jaar beter gaat zijn dan het wisselvallige eerste seizoen. De laatste aflevering ging voornamelijk over de toekomst van elektrische wagens. James May rijdt met een BMW i3 terwijl Jeremy Clarkson zweert bij een klassieke Volkswagen Golf GTI. Dit is uiteraard een clash in filosofieën. De i3 is namelijk een elektrische wagen die uitgerust is met een range extender waardoor er (beperkt) op benzine gereden kan worden. De Golf beschikt over een klassieke, conventionele benzinemotor en heeft niet te kampen met de nadelen van een elektrische wagen. 

Elektrische nadelen
Wie over een elektrische wagen beschikt, kan beamen dat het hebben van zo'n voertuig nogal wat nadelen met zich meebrengt. Daar werd in good old Top Gear-stijl natuurlijk de draak mee gestoken.

Ten eerste is er het nadeel van subsidies. De aankoop van elektrische wagens wordt gesubsidieerd om zo de aankoop van deze wagens te stimuleren. Zo krijg je in België een stevige premie van ettelijke duizenden euro's wanneer je een elektrische wagen koopt. De fabrikanten van deze wagens weten dat natuurlijk ook en zij houden de prijs van deze wagens kunstmatig hoog omdat het gesubsidieerd wordt. Eigenlijk is deze markt een oligopolie waar er voor de fabrikanten geen redenen zijn om miljoenen euro's in onderzoek en ontwikkeling te steken om zo efficiënt mogelijk te opereren. Anders gezegd: innovatie bestaat amper of niet bij deze wagens en daarom rijden we nog altijd rond met technologie van tien jaar geleden en zelfs veel ouder. Zelfs het zo bewierookte Tesla innoveert amper of niet in batterijtechnologieën. Gevolg is dat het grote nadeel van een elektrische wagen - het beperkte bereik - nog steeds even actueel is als tien jaar geleden.



Het tweede probleem is uiteraard range anxiety: de angst om niet genoeg bereik te hebben om tot je bestemming te komen. Het bereik van elektrische wagens is weliswaar toegenomen de laatste jaren, maar het zijn eerder babystapjes dan rasse schreden. Het blijft een druppel op een hete plaat en is voor veel mensen een reden om de aanschaf van een elektrische wagen zelfs niet te overwegen. Tesla geeft aan dat je in theorie 500 km kan rijden met een wagen die volledig is opgeladen, maar dat is wel een wagen die geen airco of verwarming gebruikt, geen gebruik maakt van elektriciteit (dus ook geen verwarmde zetels) en constant tegen een relatief slakkengangetje rijdt. In praktijk komt het eerder neer op 300 km. Nog steeds een aardige hoeveelheid, maar als je in het weekend ergens naar toe rijdt is het niet ondenkbeeldig dat je meer kilometers aflegt dan dit aantal.

Ware het niet
Dit zou niet zozeer een probleem zijn mochten er voldoende elektrische laadpalen zijn waar je een wagen kan opladen. in België schitteren deze laadpalen in afwezigheid. Er is nu weliswaar een decreet uitgevaardigd dat er in elke gemeente ten minste één elektrische laadpaal aanwezig moet zijn, maar meer dan het geweten sussen, kan je zo'n maatregel niet noemen. Door het acute gebrek aan een deftige infrastructuur wordt de range anxiety enkel maar bevestigd. Dan mag de regering doodleuk liggen verklaren dat het tegen 2030 alle dieselwagens wil verbannen als het zelf niet het voortouw neemt om de infrastructuur uit te bouwen, zal dit niet meer zijn dan een loze belofte. In Nederland is die infrastructuur er bijvoorbeeld wel en je ziet dan ook veel meer elektrische wagens rondrijden. Een kind ziet de oorzaak en het gevolg.

De aanwezige infrastructuur die er dan al is, is dan weer zo versnipperd dat je twee of meerdere kaarten moet hebben en zelfs als je over deze kaarten beschikt, is het nog niet zeker dat de elektrische laadpalen werken. In het verslag van The Grand Tour werkte dit bijvoorbeeld niet, maar ook in eerdere afleveringen van Top Gear was dit geval. Je kan zeggen dat dit geveinsd is, maar ook bij andere Youtubefilmpjes blijkt dat het erg pover is gesteld met de kwaliteit van Belgische laadpalen. Kortom een gigantisch nadeel wordt hierdoor nog eens eventjes verdubbeld qua problematiek.



En los van al deze problematiek qua laden, duurt het tergend lang om een wagen volledig op te laden. Een Tesla Model S volledig opladen duurt acht lange uren. Als je dus terug komt van je werk en snel een film wil meepikken in een Kinepolis in Antwerpen is het dus niet gegarandeerd dat dit mogelijk is. Als je bereik onvoldoende is, dien je eerst de wagen op te laden vooraleer je kan vertrekken. Nogal logisch, maar het is wel verschrikkelijk onpraktisch. Als deze laadtijden niet verbeteren, dwing je mensen om hun dagen bij voorbaat in te plannen en je weet dat zoiets amper of niet gedaan wordt.

Oei, niet over nagedacht
En de slotgedachte is misschien nog de meest verontrustende. Clarkson sloot namelijk af met de stelling dat in het Verenigd Koninkrijk er amper vijf procent verschil is tussen de opgewekte elektriciteit en de elektriciteit die wordt afgenomen. In België was er ruim twee jaar geleden zoveel te doen over een mogelijke black-out in de winter. Elektriciteit wordt in België namelijk voor een aanzienlijk deel ook afgenomen bij de buren uit Frankrijk en Nederland. Grote elektriciteitsleveranciers hebben sinds 2000 amper of geen investeringen gerealiseerd in Begië en dat maakt het dan wel bijzonder hallucinant om op een korte periode bijna louter te rekenen op elektrische wagens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten