donderdag 19 april 2012

Managerial economics

Plethora
In juli 2011 ben ik begonnen aan een driejarige MBA-opleiding bij de Manchester Business School. De opleiding duurt tamelijk lang in vergelijking met andere MBA-opleidingen omdat het vakkenpakket net niet uit zijn voegen barst. De verplichte vakken die je moet volgen zijn: leadership and global events, managerial economics, marketing, professional development, financial and management accounting, operations management, corporate finance, managing internationally across business systems, business simulations, research methods, strategic management, people & organisations en als afsluiting een groepsproject waar je de opgedane kennis in groep mag omzetten in een reëel bedrijfsvraagstuk.

Als dat nog niet genoeg is, zijn er drie keuzevakken die je moet selecteren uit een plethora aan aanbod: advanced strategic management, doing business in China, entrepreneurship and innovation management, financial analysis, international business strategy, international marketing management, investment and portfolio management, risk management, negotiation skills and selling strategies, venture capital and private equity, information systems and internet strategy en andere vakken. Dat is dus een goed belegde boterham met kennis die later zeker van pas kan komen.

Voorstelling
In deze blog wil ik dieper ingaan op het vak managerial economics. Het is - samen met marketing - het eerste vak dat je krijgt in de MBA-opleiding en legt ontegensprekelijk de fundamenten voor de rest van de opleiding. Economie bestaat uit verscheidene disciplines en hoewel managerial economics raakvlakken heeft met micro-economie is het een volledig op zichzelf staande discipline. Micro-economie bestudeert de gedragingen van individuele economische agenten met de nadruk op gedragingen van bedrijven in de markten. Managerial economics neemt dit uitgangspunt als basis voor het nemen van (strategische) beslissingen in het bedrijfsleven. De leerstof begint dus met het uitleggen van dezelfde economische principes als in micro-economie, maar wordt daarna een volledig op zichzelf staand vak door deze theorie te gebruiken voor het nemen van beslissingen.

Professoren

  • Patrick McNutt, gastprofessor
  • Reza Salehnejad, Manchester Business School professor
  • Xavier Duran, Manchester Business School assistent


Boeken
Er worden drie boeken voor dit vak gebruikt:

  • Economics of Strategy, vijfde editie geschreven door Besanko, Dranove, Shanley en Schaefer (zie Google books)
  • Game Embedded Strategy, geschreven door McNutt (zie voorstelling boek door McNutt)
  • Werkboek dat alle belangrijke concepten samenvat, geschreven door de academici van de Manchester Business School
Het belangrijkste boek is Economics of Strategy dat alle belangrijke concepten in managerial economics op een heldere en duidelijke manier uitlegt. Aan de hand van goed uitgewerkte voorbeelden wordt elk economisch concept stap voor stap uitgelegd en wordt er dikwijls gerefereerd naar scenario's in het bedrijfsleven waar het concept in kwestie is toegepast. Waar nodig wordt er teruggegrepen naar wiskunde om de theorie uit te leggen, maar dit wordt tot een minimum beperkt en wordt op een duidelijke manier uitgelegd, zodat ook mensen met een wiskundefobie goed kunnen volgen. De opbouw van de structuur is wel niet altijd even gelukkig gekozen. Transaction cost economics, één van de basisprincipes van managerial economics, komt pas ter sprake in de laatste hoofdstukken van het boek. 

Het tweede boek, Game Embedded Strategy, is geschreven door Patrick McNutt, één van de professoren die dit vak ook geeft aan de Manchester Business School. McNutt beschrijft het framework T=3 dat de strategie bepaalt van een bedrijf. Hij legt uit dat type, time en technology richting geven aan de strategie van een bedrijf wanneer het zich bevindt in een spel. Deze basis wordt gebruikt om game theory uit te leggen en verder uit te diepen. In tegenstelling tot het boek van Besanko is in Game Embedded Strategy moeilijk om te lezen. Er zijn meer wiskundige begrippen en vakjargon in verwerkt zonder dat het soms op een duidelijke manier wordt uitgelegd. Vooral de tweede helft van het boek kan soms erg abstract lezen. Het is dus een kwestie van een hoofdstuk een tweede of zelfs een derde keer te lezen. In combinatie met het werkboek zijn alle concepten goed te verstaan, maar het vraagt wel wat moeite van de lezer.  

Onderwerpen
Managerial economics bestaat uit vijf onderwerpen die hier kort worden toegelicht.

  1. Basis. De basis van managerial economics (en micro-economie) worden hier uitgelegd zoals economies of scope en scale, de diverse kosten en opbrengsten, grafieken, prijselasticiteit, enzovoort. 
  2. Transaction cost economics. Hier staat de make-or-buy beslissing centraal. Voer je activiteiten in je eigen bedrijf uit of besteed je het uit aan de markt? De rol van opportunisme, onzekerheid, begrensde rationaliteit en bemiddelingskosten worden uitgediept. 
  3. Competitors and competition. De verscheidene marktvormen wordt uitgelegd naast het belang van interactie met je directe concurrent. De duopoliemodellen van Cournot en Bertrand worden verklaard en het belang van commitment wordt gedemonstreerd. 
  4. Dynamics of pricing rivalry. De prijsrivaliteit tussen concurrerende firma's wordt uitgelegd aan de hand van begrippen zoals limit pricing, predatory pricing en game theory. Deze begrippen worden gebruikt om te verklaren hoe je kan reageren op prijsverschuivingen van een concurrent.
  5. Game theory. Basisprincipes van game theory zoals Nash Equilibrium en prisoner's dilemma worden gebruikt om de strategische mogelijkheden van een bedrijf uit te leggen wanneer het zich bevindt in een steekspel tussen zichzelf en z'n naaste concurrent. 

Persoonlijke opinie
Van alle vakken die ik tot dusver heb gekregen is managerial economics met afstand de plezierigste en meest leerzame geweest van allemaal. Het vak wist me op een boeiende manier de economische grondbeginselen uit te leggen en hoe deze principes kunnen worden gebruikt om strategische beslissingen, met name prijs, te nemen. Case studies worden gebruikt om economische termen zoals prisoner's dilemma (samenwerking tussen warenhuizen), endogenous sunk costs (Amerikaanse fabrikanten van ontbijtgranen), network externalities (Panasonic's VHS videorecorder), Bertrand duopolie prijsrivaliteit (Amerikaanse lage kosten luchtvaartmaatschappijen) en anderen uit te leggen. Game theory wordt gebruikt om de strategische beslissingen van een bedrijf in te kaderen in een framework en je wordt aangemoedigd om kritisch over game theory na te denken. Een examvraag is bijvoorbeeld waarom je wel of niet overtuigd bent van game theory. 

Na het voltooien van de cursus is het gemakkelijk om talrijke economische beslissingen te verkklaren zoals waarom Nintendo de Wii heeft gedifferentieerd van andere consoles, waarom Apple de Ipad heeft uitgebracht, waarom benzinestations (en interimkantoren) altijd vlak naast elkaar staan, waarom Ryanair onderhandelingen met Boeing op het allerlaatste moment kan afbreken, waarom Philips en Calgon samenwerken voor reclame, enzovoort. Deze cursus is niet enkel aan te raden voor MBA-studenten, maar voor eenieder die een gezonde dosis interesse heeft in economie en benieuwd is waarom bedrijven juist een bepaalde strategische beslissing nemen.

Doe het zelf
Het internet is een rijke bron aan informatie en als je goed zoekt, vind je een heleboel nuttige informatie die bovendien gratis is. Dat geldt ook voor managerial economics waar je alles omvattende videolessen kan vinden. De Bulgaarse professor Krassimir Petrov heeft een 24-delig lessenpakket over managerial economics op video gezet en je kan de lessen zelf volgen via Youtube. De Britse Yale-professor Benjamin Polak heeft hetzelfde gedaan, maar dan voor het vak Game Theory. Je kan de 24 lessen hier raadplegen. Cursusmateriaal over game theory kan je hier downloaden. Op Bookboon.com kan je het ebook Essentials of Microeconomics downloaden. Hoewel deze leerstof niet dezelfde is als de stof behandeld in managerial economics zijn er wel een heleboel begrippen die terugkeren in beide disciplines (market equilibrium, consumer theory, demand, choice under uncertainty, costs, price discrimination, game theory, externalities, asymmetric information en de verscheidene marktvormen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten