vrijdag 26 januari 2024

Wandeloverzicht 2023: een terugblik op mijn wandelingen

Een traditioneel overzicht van mijn beste wandelingen maak ik nu al een paar jaren, maar ik heb nog geen overzicht gemaakt van wandelingen die me zinnenprikkelen. Want wandelen is meer dan stappen zetten alleen. Het gaat om onverwachte landschappen die je tegenkomt, wildlife dat je op je tocht tegenkomt, natuur die in bloei staat bewonderen, tot rust komen of soms meegezogen worden in de drukte bij een populaire plaats. Daarom maak ik een overzicht van wandelingen in 2023 die me zijn bijgebleven, zowel in positieve als negatieve zin.  

Langste wandeling
Naam: Stationsstapper Lommel - Neerpelt (Etappe GR561)
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/stationsstapper-lommel-neerpelt-etappe-gr561-130218267

In het begin van 2023 heb ik een aantal etappes van de GR561 gevolgd waarvan de etappe tussen de stations van Lommel en Neerpelt de langste is. Normaal vermijd ik langere routes in Vlaanderen omdat die de neiging hebben om saai te worden na verloop van tijd. Bij deze etappe valt dat goed mee met mooie passages langs de natuurgebieden van Lommelse Sahara en Hageven-Plateaux. Enkel de kilometers bij de Belgisch-Nederlandse grens met lange straten rechtdoor is een tegenvaller op deze etappe. 

Kortste wandeling
Naam: Steegjesroute in Geerardsbergen
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/steegjesroute-in-geraardsbergen-125044283

Eveneens bij het begin van het jaar was ik een weekend in de omgeving van Geraardsbergen en dan mag een kleine wandeling door deze historische stad niet ontbreken. Langs de echte versie van Manneken Pis en enkele mooie steegjes wordt het centrum van Geraardsbergen verkend. De muur ontbrak bij deze wandeling, maar dat heb ik vlak erna goedgemaakt. 

Mooiste wandeling
Naam: Salkantay day 1 - part 2 to Humantay Lake and back
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/salkantay-day-1-part-2-to-humantay-lake-and-back-138483827

De eerste dag van de Salkantay Trek bestaat uit twee delen en het tweede deel gaat naar het hemelsblauwe Humantay meer. Dit meer ziet er wonderschoon uit, maar wat deze wandeling echt indrukwekkend maakt, is de Humantay die honderden meters loodrecht boven dit meer uittorent. Voor mij betekende dit de eerste kennismaking met een hoogte van boven de vierduizend meters en dat was bij de klim naar boven toch soms te voelen.  

Lelijkste wandeling
Naam: Geplaveide plattelandsroute in Pulle
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/geplaveide-plattelandsroute-in-pulle-148761030

Maar liefst drievierde van deze wandeling gaat over verhard wegdek en je hebt meteen de reden waarom ik dit mijn lelijkste wandeling van 2023 vind, hoewel er soms wel mooie plekjes zijn. Bij het samenstellen van de route heb ik zoveel mogelijk het traject van een streek-GR gevolgd, maar dat bleek dus geen onverdeeld succes te zijn. 

Spannendste wandeling
Naam: K2 GGL trekking: Ali Camp - Khuispang via Gondogoro La
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/k2-ggl-trekking-ali-camp-khuispang-via-gondogoro-la-145402590

Om elf uur 's nachts vertrekken in absolute duisternis, tot 5600 meter hoog klimmen, een stijgingspercentage van vijftig procent en meer boven de 5000 meter, door sneeuw trekken in de koude, dertien uur lang onderweg en een voor mij behoorlijk moeilijke daling van 2,5 uur naar beneden over gletsjer, sneeuw en morenen. Meer redenen heb ik niet nodig om dit tot de spannendste wandeling van 2023 uit te roepen en misschien wel mijn leven. Gelukkig was er nog een fenomenaal uitzicht over de Hushe-vallei tussen al deze inspanningen.   

Saaiste wandeling
Naam: Stationsstapper Boortmeerbeek - Eppegem (Via GR128 Vlaanderenroute)
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/stationsstapper-boortmeerbeek-eppegem-via-gr128-vlaanderenroute-148169297

Opnieuw een zelf uitgestippelde route waarbij ik grotendeels de GR128 volg, maar helaas andermaal met een desastreus resultaat. De route bestaat veelal uit verharde wegen die bovendien voor een groot deel door residentiële zones en woonwijken gaat. Korte stukjes langs graspaden en bos brengen wat redding, maar niet genoeg om de titel van saaiste wandeling van 2023 te ontlopen.  

Meest verrassende wandeling
Naam: Müllerthal Route 1 - van Moersdorf naar Echternach
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/mullerthal-trail-route-1-moersdorf-naar-echternach-130738812

De Müllerthal Trail staat bekend omwille van zijn natuurpracht en schoonheid en bij de allereerste etappe was ik dus razend benieuwd naar het resultaat. De eerste dag wist me enorm te verrassen, maar dan wel in negatieve zin. Asfaltwegen waar je het niet verwacht, dorpjes die weinig te bieden hebben en de stukken die dan door het bos gaan, verlopen via brede grindwegen. Nee, dit had ik niet verwacht bij de Müllerthal Trail. 


Meest rustgevende wandeling
Naam: K2 GGL trekking: Khuispang - Saitcho
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/k2-ggl-trekking-khuispang-saitcho-145402665

Na de enorm inspannende en uitdagende wandeling langs de Gondogoro La wachtte deze wandeling die overigens ook wel behoorlijk lang is en uitdagende stukken kent. Desondanks is de omgeving hier compleet anders waar een groene vallei omgeven is door sneeuw en gletsjers. Het is een enorm bizar zicht, maar met het einde in zicht van de K2 en Gondogoro La Trek een moment om te bezinnen en om volledig tot rust te komen. 

Beste wandeling voor wildlife spotting
Naam: Salkantay day 3 - from Lucmabamba to Aguas Calientes
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/salkantay-day-3-from-lucmabamba-to-aguas-calientes-138483829

Wandelingen waar ik echt wildlife kan spotten, heb ik niet gedaan, maar de laatste route van de Salkantay Trek komt dan toch wel het meest hier voor in aanmelding. Met name bij de start op een hoogte van 2000 meter waar ik me op de grens tussen nevel- en regenwoud bevind, is een goede locatie om kleine zoogdieren en vogels te spotten. Zelfs in de winter is het hier relatief warm en - hoe kan het ook anders - is het hier enorm groen. Een ideale thuishaven dus voor de vele dieren die in deze biotoop leven.  

Beste winterwandeling
Naam: Grenswandeling in de Oostkantons
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/grenswandeling-in-de-oostkantons-originele-wandelingen-128000205

Net voor het vallen van de lente deed ik deze grenswandeling nabij Duitsland en was er zelfs nog een laagje sneeuw voorzien op de heuvels in de Eifel. Deze wandeling is vooral in het begin vrij sportief met maar liefst ruim driehonderd hoogtemeters na 1u15 wandelen. Via bos en beekvalleien biedt deze wandeling een mooi overzicht van wat deze streek zo mooi maakt. Het einde met de RAVeL-paden spreekt wat minder tot de verbeelding, maar als totaalplaatje is de nieuwste wandeling van Originele Wandelingen een erg leuke aanwinst.  

Beste lentewandeling
Naam: Müllerthal Route 1 - van Echternach naar Moersdorf
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/mullerthal-trail-route-1-echternach-moersdorf-130890341

Waar de eerste etappe van de Müllerthal Trail - en meer bepaald Route 1 - een ontgoocheling is, dan is de tweede etappe een fantastische meevaller. Alles wat de Müllerthal Trail zo mooi maakt, kom je op deze wandeling tegen. Toch zijn het de diverse oversteken bij de kleine beekjes die mijn wandelhart hebben veroverd. Deze beekjes bevinden zich in een decor van mooie zandsteenformaties en dat bovendien op een parcours waar ik nagenoeg altijd alleen ben. De ene dag op de Müllerthal Trail is dus de andere niet, zelfs bij dezelfde route.  

Beste zomerwandeling
Naam: Lee Trail dag 2: van Dirbach Plague naar Kautenbach
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/lee-trail-dag-2-dirbach-plage-kautenbach-141314810

De Lee Trail diende eigenlijk als voorbereiding op de K2 en Gondogoro La Trek, maar deze mini-langeafstandswandeling is zelf een knaller van formaat geworden. Met name deze tweede etappe bulkt van de hoogtepunten. De Eislek Trail vond ik toch maar wat tegenvallen in Luxemburg, maar op korte afstand kunnen wandeltrajecten hard verschillen. De Lees - rotskammen die bestaan uit leisteen - stelen de show, maar ook de kleine singletracks door het bos zijn leuke bergpaadjes die fungeren als verbindingswegen naar prachtige uitkijkpunten en schilderachtige beekvalleien. En wie wordt hier nu niet enthousiast van? 

Beste herfstwandeling
Naam: Stationsstapper Schulen-Diest (via GR5)
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/stationsstapper-schulen-diest-via-gr5-152807577

In de regenachtige novembermaand was het moeilijk om een ietwat droge wandeling te vinden, maar deze stationsstapper slaagde daar wel grotendeels in, ondanks de aanwezigheid van vele beken. Het is dus niet verrassend dat beken en beekvalleien deze wandeling kleuren. Ook het bos in de buurt van Zelem is aangenaam om in te wandelen waardoor deze wandeling uitgegroeid is tot oerdegelijke Vlaamse wandeling, met soms wat minder fraaie plekken zoals een korte passage nabij de E313. 

Meest historische wandeling
Naam: Prague Castle Walking Tour
Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/prague-castle-walking-tour-135197940

Praag ademt één en al geschiedenis uit en dat doet het nergens meer dan bij de Praagse Burcht. Deze korte stadswandeling trekt langs de verscheidene gebouwen die zich op deze site bevinden, waaronder de prachtige Sint-Vituskathedraal. De route wordt afgesloten bij de wereldberoemde Karelsbrug en de dichtheid van historische plaatsen en gebouwen op deze wandeling is dus gigantisch. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten