zondag 28 januari 2024

De twintig mooiste wandelroutes van 2023 (deel één)

Ook dit jaar klokte ik af op meer dan 1100 wandelkilometers en dat is een alleraardigst aantal. Eens te meer omdat ik dit totaal niet verwachtte aangezien ik meer met andere dingen bezig was en ook het slechte weer in lange regenachtige periodes hielp niet echt. Maar kijk, de reis in Nieuw-Zeeland betekende voor mij een stevige eindspurt wat het aantal wandelkilometers danig opschroefde. Maar belangrijker dan het aantal kilometers zijn de wandelingen zelf en ook in 2023 waren die over het algemeen goed. 

Mijn wandelingen in Vlaanderen scoren over het algemeen wat minder omdat het Vlaamse landschap me nu eenmaal minder aanspreekt dan de Waalse heuvels of buitenlandse bergen. Net zoals vorig jaar heb ik een top twintig samengesteld waar vooral de buitenlandse wandelingen goed scoren. De Ardennen houden de Belgische eer hoog met drie wandelingen, allemaal afkomstig van de gevierde wandelwebsite Originele Wandelingen.  

20. Salkantay day 3 - from Lucmabamba to Aguas Calientes
In mijn wandelverslag omschrijf ik deze dag als de meest complete ervaring van de Salkantay Trek en dat is uiteraard een mooie adelbrief. Met name de mooie jungle-omgeving is een lust voor het oog met hier en daar weidse panorama's over de omliggende bergen. Ook het stukje cultuur met de piepkleine Inca-ruïne Llactapata is de moeite. Het is hier ook verrassend groen zodat op 2800 meter zelfs paarden aan het grazen zijn. Toch is deze route niet zonder minpunten en dan denk ik onmiddellijk aan de tweede helft dat langs de spoorlijn naar Aguas Calientes loopt. Deze omgeving kent zo zijn mooie momenten, maar het voelt toch meer aan als een verplicht nummer. De notering in de top twintig is dus vooral te danken aan de eerste helft. 

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/salkantay-day-3-from-lucmabamba-to-aguas-calientes-138483829

19. K2 GGL trekking: Goro II – Concordia
Deze dag op de K2 en Gondogoro La Trek betekent de overgang tussen het woeste morenenlandschap van de vorige dagen naar een landschap dat bedekt is met sneeuw en ijs. Getuige indrukwekkende ijsbergen die naast het wandelpad liggen. Al is wandelpad misschien wat veel eer voor een route tussen stenen, rotsen en gletsjers die is aangeduid met stenenmannetjes. De overgang in het landschap maakt deze dag wat makkelijker en bovendien gevarieerder. Rotsen, stenen en moreren zijn in het begin nog steeds volop aanwezig, maar worden steeds meer vergezeld door stroompjes en gletsjers die hier aanwezig zijn. Bovendien is eindplaats Concordia één van de meest bijzondere plekken op aarde: hier komen namelijk vijf gletsjers bijeen én heb je bovendien een magistraal uitzicht op de K2. En daar wil je wel eens een paar stenen voor overwinnen.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/k2-ggl-trekking-goro-ii-concordia-145402413

18. Vervierse Vesder Vallei Verkenning en Hervé Hellingen in Andrimont
De streek van de Vesder heb ik in mijn wandelavonturen tot dusver grotendeels genegeerd, maar dat maakt deze wandeling meer dan goed. In een regio die van het Land van Hervé overgaat naar de Ardennen kom ik zowel een bos- als weidelandschap tegen, hoewel het toch de weides zijn die deze wandeling erg groen kleuren. Dat is ook één van de redenen waarom ik zo graag in het Land van Hervé kom, maar deze wandeling maakt wel erg veel meters door het groene gras. Toch zijn ook de passages door het bos soms erg stevig waardoor deze wandeling een goeie balans weet te vinden. Maar misschien wel mijn mooiste passage was door het centrum van Verviers waar ik via een overwoekerd paadje de gekanaliseerde Vesder volgde. Het centrum van Verviers is tegen mijn verwachtingen in ook redelijk mooi waardoor deze wandeling behoort tot één van de meest gevarieerde wandelingen die ik in 2023 heb gedaan.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/vervierse-vesder-vallei-verkenning-en-herve-hellingen-in-andrimont-147252453

17.One day in Picton: Tirohanga track and The Snout track
Marlborough Sounds. Ik zou gemakkelijk een blog kunnen vullen als lofzang aan deze prachtige sounds in Nieuw-Zeeland. De hemelsblauwe wateren die omringd zijn met talloze eilandjes en schiereilandjes zijn een klein wandelparadijs en deze wandeling leidt me naar een prachtig uitzichtpunt over deze omgeving. Dat is reden genoeg om deze wandeling in de top twintig te plaatsen, maar dan ben ik amper twee kilometer ver. De rest van de wandeling bestaat uit gedeeltes langs een kustpad en oerbos, maar aangezien ik dat al eerder heb gedaan in Nieuw-Zeeland scoort dit traject minder hoog. Bovendien moet ik enkele kilometers lang hetzelfde pad bewandelen om naar The Snout te gaan, een uitkijkpunt op een schiereiland. Deze wandeling bestaat grotendeels uit natuur, maar er is ook een korte passage langs de marina om wat uit te rusten. Niet erg gevarieerd, maar wat een prachtige uitzichten biedt deze wandeling!

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/one-day-in-picton-tirohanga-track-and-the-snout-track-156880874

16. Stationsstapper La Hulpe – Bosvoorde
In een oktobermaand waarbij elke dag wel een zondvloed werd voorspeld heb ik deze wandeling afgelegd en misschien daarom beviel me deze wandeling wel zo goed. Het kriebelde toch wel om te wandelen en als je dan op een mooie stationsstapper zoals deze stoot, is de beloning eens zo groot. Vooral de omgeving van het Zoniënwoud weet me te charmeren met prachtige beukenbossen, verrassende paadjes, kleine beekjes en statige plassen. Het schitterende herfstlandschap is de spreekwoordelijke kers op de taart. De route was trouwens zo goed zodat ik met het kaartje op Komoot aan het knutselen was om stukken toe te voegen. Heel veel is er niet bijgekomen, maar het zegt toch wel iets over de kwaliteit van deze route. Nu moet ik wel zeggen dat de mooie herfstkleuren het landschap extra betoverend maken, dus in de kale winter zal dit minder tot de verbeelding spreken.

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/stationsstapper-la-hulpe-bosvoorde-151064754

15.  Salkantay day 1 - part 2 to Humantay Lake and back
Qua natuurpracht heeft de Salkantay Trek veel te bieden, maar het koninginnenstuk is zonder enige twijfel het meer van Humantay. Dit meer bevindt zich op een hoogte van 4200 meter waar het omringd wordt door de loodrechte wanden van de berg Humantay. De klim naar boven is soms pittig, maar één blik op het meer is voldoende om al leed te vergeten. Aan de rand van het meer is het vooral de berg die opvalt en honderden meters boven het meer van Humantay uittorent. Het beste panorama van het meer bevindt zich iets verder bij een helling waar los zand het klimmen toch wat verraderlijk maakt. Maar hier zie je pas hoe mooi het meer daadwerkelijk is. Het perspectief op de Humantay gaat hier weliswaar een beetje verloren. Deze tocht wordt ook ingericht als dagtocht en het is makkelijk te zien waarom.   

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/salkantay-day-1-part-2-to-humantay-lake-and-back-138483827

14. Le Jambon de la Semois (originele wandelingen)
Ter voorbereiding van mijn trek in Pakistan ging ik in juni en juli op zoek naar erg stevige wandelingen in België en daarbuiten en daar voldoet dit exemplaar zeker aan. Met bijna duizend hoogtemeters is dit een intensieve wandelingen, maar nog imposanter dan het aantal hoogtemeters zijn de stijgingspercentages van de hellingen die dikwijls met dertig procent en meer flirten. Dat levert wel fraaie plaatjes op, want in de rotsachtige omgeving van de Semois is het altijd een plezier om deze kronkelende rivier te zien verdwijnen in groen naaldwoud. Mijn favoriete passage was door de wilde beekvallei van Le Satou, maar het riviertje zelf was amper waarneembaar in deze hete zomer. De tweede helft van de wandeling wordt opgefleurd door een aantal fraaie graspaadjes en dan kom je tot de slotsom dat dit een mooie en vrij gevarieerde wandeling is in één van mijn favoriete wandelregio's.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/le-jambon-de-la-semois-originele-wandelingen-140108164

13. Grenswandeling in de Oostkantons (originele wandelingen)
Op de grens met Duitsland heb in in het begin van het jaar het nieuwste exemplaar van Originele Wandelingen kunnen doen en de Eifel bewijst met deze wandeling dat het een leuke regio is om in te wandelen. Een vermoeiende ook, want het aantal hoogtemeters is zeker bij het begin niet mis. Wat deze wandeling voor mij zo mooi maakte, was het kleine sneeuwlaagje dat nog op de plaatselijke toppen te vinden was. Deze grenswandeling verlaat overigens ook de gekende wegen en via een stukje bushcrafting ging op zoek naar de grensstenen die de grens van België en Duitsland markeren. Dat was geen onverdeeld succes en daarom verlegde ik mijn pad naar de gekende wegen. In deze omgeving zijn er overigens ook voldoende beken en op het einde is er een RAVeL-weg waar vroeger ooit een tram liep. Deze wandeling scoort qua persoonlijke beleving dus hoog, maar is objectief gezien wel minder goed dan sommige wandelingen die lager zijn genoteerd in dit lijstje. 

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/grenswandeling-in-de-oostkantons-originele-wandelingen-128000205

12. Salkantay day 2 - from Soray Pampa to Collpapampa
Een wandeling waar ik duizend meter stijg, tot op 4600 meter kom en vervolgens tweeduizend meter daal moet wel een aantal mooie momenten opleveren. En dat doet deze wandeling zeker. De stijging naar de top wordt onderbroken met haltes bij uitgestrekte grasvlaktes en er is ook een steile klim langs enkele rotsen. Een eenzaam meertje is het laatste wat ik te zien krijg voor ik de definitieve klim naar de top inzet waar overigens nog een klein stukje over ijs moet overwonnen worden. De top zelf is helaas niet zo bijzonder. Tot nog niet zo heel lang geleden lag hier een erg fraai bergmeer, maar dat werd met een steenlawine in 2019 weggevaagd en sindsdien zie je hier nog enkel rotspuin. De afdaling is misschien wel de echte ster van deze wandeling aangezien het landschap overvloeit van bergtoendra naar nevelwoud en dat is best wel bijzonder te noemen. De lange afdaling maakt de wandeling helaas een tikkeltje saai en voorkomt dat deze wandeling hoger staat genoteerd dan plaats elf.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/salkantay-day-2-from-soray-pampa-to-collpapampa-138483830

11. Tongariro Alpine Crossing
Dit wordt wel eens één van de mooiste dagwandelingen ooit genoemd, dus de vraag is waarom dit niet hoger staat genoteerd. Wel, je kan de vraag ook andersom stellen en je afvragen waarom de Tongariro Alpine Crossing ondanks alles nog zo hoog staat. Zoals de naam het al zegt, kruis je hier de Tongariro waar je één van 's werelds mooiste uitzichten hebt op de Emerald Lakes. Als deze meertjes vervolgens gehuld zijn in een dik pak wolken, blijft er helaas weinig charme over. Zeker omdat de beklimming naar de top toch wat eentonig is. Enkel wanneer ik naar achteren kijk of opzij zie ik mooie panorama's. De reden waarom de Tongariro dan toch plek elf bekleedt, heeft te maken met het vulkanische landschap dat rond de top - zelfs in mist - indrukwekkend blijft. De afdaling kijkt uit op enkele prachtige, uitgestrekte meren en enkele warmwaterbaden zorgen voor wat variëteit. De laatste drie kilometer eindigt in een stuk oerbos zodat deze vulkanische wandeling toch een verrassend einde kent. Enkele andere wandelgenoten van de groep hadden meer geluk en gingen met een trager tempo naar boven waar ze wel werden onthaald met een mooie wolkvrije top. Tja, dan had deze wandeling wellicht wel mijn top tien gehaald... 

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/tongariro-alpine-crossing-156615672

Geen opmerkingen:

Een reactie posten