maandag 29 januari 2024

De twintig mooiste wandelroutes van 2023 (deel twee)

De top tien telt bijna enkel wandelingen in het buitenland: Nieuw-Zeeland, Pakistan en Groot-Hertogdom Luxemburg vechten het met elkaar uit. Vooral die laatste weet te imponeren met maar liefst vier wandelingen in de top tien. Waar een klein landje in groots kan zijn! Die vier noteringen zijn overigens helemaal terecht, want de Müllerthal Trail en Lee Trail mogen dan misschien gene internationale bekendheid genieten, het zijn echt wel wandeltoppers. Ik heb inmiddels genoeg trekkings en wandelingen in binnen- en buitenland gedaan om zoiets te kunnen zeggen. Vooral de Lee Trail is een ontzettend grote meevaller geworden, omdat de Eislek Trail - dat zich in hetzelfde gedeelte van de Ardennen bevindt - toch wel wat teleurstellend voor mij was in 2022. 

De wandelingen in Nieuw-Zeeland sieren twee plaatsen in de top drie en dat zegt veel over de kwaliteit van de wandelingen in deze droombestemming. Ietwat verrassend is dat deze wandelingen zich bevinden op het noordereiland, terwijl vooral het zuidereiland wordt geroemd omwille van zijn ongerepte natuur. Op dat vlak moet het noordereiland wat mij betreft zeker niet onder doen, integendeel. Als ik zeg dat ik verliefd ben geworden op Nieuw-Zeeland is dat in grote mate te danken aan deze twee wandelingen. De Belgische eer wordt hoog gehouden met de noordelijke Ardennen, afkomstig van de website Originele Wandelingen. Veel mooier dan dit wordt het niet in dit gedeelte van de Ardennen en dus is de top tien plaats zeker verdiend.

10. De noordelijke Ardennen (originele wandelingen)
Dit is de hoogst genoteerde wandeling van Originele Wandelingen in dit lijstje en daar zijn meer dan voldoende redenen voor. Mijn gewoonlijke klaagzang dat er niet genoeg variëteit in de wandeling is, beperkt zich tot de eerste twee uur want dan trekt deze wandeling alle registers open met passages langs de bedding van een beek, begeef ik me door een weiland en worden er verscheidene beekvalleien bezocht. De eerste kilometers spelen zich voornamelijk in het naaldwoud van de Ardennen af en daar gaat het behoorlijk sportief aan toe met steile hellingen, verborgen paadjes en single-track paden die de allure hebben van een bergpad. Hoewel de wandeling technisch niet moeilijk is, zijn er meer dan zevenhonderd hoogtemeters en dat is toch een alleraardigst aantal. Ik deed deze wandeling als voorbereiding op de K2 en Gondogoro La Trek in Pakistan en in dit geval is de voorbereiding beter dan (sommige) wandeling in Pakistan.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/de-noordelijke-ardennen-originele-wandelingen-139436335

9. Lee Trail dag 1 Ettelbruck - Dirbach Plage
Ook de eerste dag van de Lee Trail diende als voorbereiding voor mijn trekking in Pakistan en ook de Lee Trail is een echte voltreffer. De eerste kilometers beginnen wat aarzelend met lange, brede wegen door naaldwoud en een passage door een dorpje waarvan ik de naam al lang vergeten ben. Bij de fraaie rots Predigstuhl haalt deze wandeling een hoger niveau dat het nooit meer loslaat. Met name de uitzichten over de meanderende Süre, die deze wandeling begeleidt, kunnen onder het predicaat magistraal geplaatst worden. Maar dit traject biedt veel meer dan dit: gezellige veldwegen, mooie landbouwplateaus en heidelandschappen waar je het niet verwacht. Ook dit is een sportieve wandeling met ruim 1200 hoogtemeters, maar het echte berggevoel zit toch eerder bij de tweede dag van de Lee Trail.

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/lee-trail-dag-1-ettelbruck-dirbach-plage-141195686

8. K2 GGL trekking: Ali Camp - Khuispang via Gondogoro La
Tja, meer legendarisch dan dit worden mijn wandelingen niet. Over elf kilometer deed ik maar liefst dertien uur, maar daar heb ik wel enkele goede excuses voor. De start op vijfduizend meter begon met een stekende hoofdpijn. Hoogteziekte dacht ik eerst, maar gids Imtyaz verzekerde me dat dit niet ongewoon is en zelfs bij de locals treedt dit gevoel op. Maar nog belangrijker was dat ik zo ziek was als een hond en als je dan een top van 5600 moet beklimmen 's nachts dan zakt de moed je in de schoenen. Zeker als je weet dat het gaat om een stijgingspercentage van ruim vijftig procent en over onbestaande rotspaden gaat. Maar dat allemaal is nog klein bier met de afdaling die even hard naar beneden gaat over rotsen, gletsjerstromen, morenen, sneeuw, ijs en los zand. Zeker als je geboren bent met twee linkerhanden - of in dit geval twee linkervoeten - zoals ik. Was deze dag knap lastig? Jazeker! Maar was deze dag legendarisch? Dubbel jazeker!  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/k2-ggl-trekking-ali-camp-khuispang-via-gondogoro-la-145402590

7. K2 GGL trekking: Khuispang – Saitcho
Na inspanning komt ontspanning en dat is het geval bij deze wandeling de dag vlak na de monsteretappe over de Gondogoro La op 5600 meter hoogte. Wist ik veel dat deze dag ook een serieuze klepper was. Vooral het begin zat ik te vloeken als ketter op de morenen en gletsjers die we de eerste uren nog moesten overwinnen. Ik was namelijk nog altijd ziek op deze dag en dan kan ik dat landschap missen als de pest. Na een veel te lange 3,5 uur is het echter tijd voor het landschap waarvoor ik gekomen ben: groene vlaktes die geprangd zitten tussen sneeuw en gletsjers, het is simpelweg een surrealistisch gezicht. Dit is de Hushe-vallei en die is dus opmerkelijk groener dan de Baltoro-gletsjer waar ik zoveel dagen op ben gebleven. Toch zijn er ook hier verraderlijke passages langs snelstromende wateren en watervallen. Vooral losliggende stenen zijn goed voor een valpartij. Toch is het de omgeving die me vooral bijgebleven is op deze dag en dit is zonder enige twijfel de mooiste dag van de K2 en Gondogoro La Trek als het aankomt op landschappen.

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/k2-ggl-trekking-khuispang-saitcho-145402665

6. Queen Charlotte Track - Ship Cove to Furneaux Lodge
Eén van mijn mooiste wandelingen in Nieuw-Zeeland is dit exemplaar op de Queen Charlotte Track. Deze track behoort tot de zogenaamde Nine Great Walks, dit zijn langeafstandswandelingen die worden gerekend tot de mooiste trajecten van Nieuw-Zeeland. Dat is uiteraard een erg mooie titel en wat mij betreft meer dan terecht. Hoewel dit mijn tweede wandeling is in de omgeving van de Marlborough Sounds is dit traject veel meer een natuurpad dan het gebied rond The Snout. Vooral het wilde karakter van de eerste vijf kilometer kan ik erg hard waarderen en het zijn deze kilometers die deze wandeling kenmerken: kleine watervalletjes, stenen paden, omringd worden door oerbos en fantastische uitkijkpunten. Daarna neemt het pad meer de eigenschap aan van een aangelegd pad en dat neemt de charme toch wat weg, hoewel deze wandeling op elk aspect een topper blijft. Je moet wel wat geluk hebben met het weer, want ik deed deze wandeling op een stralende dag en ik kan me inbeelden dat het idyllische landschap een stuk minder idyllisch is wanneer er dreigende wolken of regen het landschap domineren.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/queen-charlotte-track-ship-cove-to-furneaux-lodge-157001916

5. MullerthaI Route 3 Heffingen – Beaufort
Route 3 wordt wel eens de meest diverse route van de Müllerthal Trail genoemd en dat kan ik na deze wandeling zeker bevestigen. Gekende trekpleisters zoals de Schiessentümpel en het sijpelende water van de bron Kallektuffquell sieren volop op het internet, maar voor mij zijn het verrassingen zoals een uitgebreid plankenpad of de serene atmosfeer bij de Zwarte Ernz nabij Beaufort die deze wandeling sieren. De grootste verrassing van deze wandeling - en misschien wel de gehele Müllerthal Trail - is echter een feeëriek bos waar het mos aan de bomen dit bos een groene gloed geeft. Of zo neem ik dit alleszins in mijn gedachten op. Bovendien ben ik helemaal alleen op dit stuk wat de ervaring nog eens een extra dimensie geeft. Helaas is er ook een relatief lang stuk richting Beaufort dat vrij saai is wat voorkomt dat deze wandeling hoger staat gerangschikt.    

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/mullerthai-route-3-heffingen-mullerthal-131071669

4. Müllerthal Trail route 1 Echternach – Moersdorf
Hoe mooi Route 3 van de Müllerthal Trail ook is, Route 1 heeft toch mijn wandelhartje gestolen. Het is te zeggen, het gedeelte tussen Echternach en Moersdorf (met de wijzers van de klok mee) doet dit. Want de eerste dag reken ik tot de allerslechte wandelingen die ik in 2023 heb gedaan en daarom is het des te verbazender dat de tweede dag zo goed is. Deze wandeling biedt namelijk een best of-overzicht van deze omgeving. Een kleine bloemlezing: een snuifje cultuur bij de start in Echternach, tot rust komen bij het jaagpad naast de Süre, indrukwekkende zandformaties bewonderen, genieten bij schilderachtige beekvalleien die doorkruist worden, vergezichten bewonderen op plateaus en af en toe een stevige kuitenbijter die je sportiviteit test. Kortom, alles wat je als wandelaar wil, vind je op deze route min of meer terug.   

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/mullerthal-trail-route-1-echternach-moersdorf-130890341

3. Full circle day walk in the Bay of Islands: Paihia - Opua - Okiato - Russell including to lookout of Takepa Point
Eigenlijk was het op deze dag de bedoeling om naar Cape Brett te gaan om een wandeling te doen. Ik kon echter geen watertaxi voorzien en dus moest ik het stellen met deze wandeling. En geluk bij een ongeluk: wat is dit een verdomd mooie wandeling geworden! Dit was de eerste dag in Nieuw-Zeeland waar ik echt het gevoel had om op vakantie te zijn. Dat heeft het in grote mate te danken aan de diversiteit van deze wandeling die werkelijk bizar groot is. Ik stuitte op oesterbanken, mangrovebossen, een kustpad, pittoreske eilandtoppen, kronkelende paadjes door oerbos en - gewoon om dat het kan - een oversteek op een overzetboot. Er is zelfs een streepje cultuur bij deze wandeling met een bezoek aan de plaats waar Nieuw-Zeeland is opgericht. Spoiler: dit is nu een rotonde van een woonwijk waar bijna niemand komt behalve niets vermoedende toeristen zoals ik. Een onverwachte, maar magistrale wandeling! 

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/full-circle-day-walk-in-the-bay-of-islands-paihia-opua-okiato-russell-including-to-lookout-of-takep-156257785

2. Lee Trail dag 2 Dirbach Plage - Kautenbach
Kan je een berggevoel oproepen in de Ardennen? Na het wandelen van de tweede dag van de Lee Trail ben ik overtuigd dat dit kan. Want geen enkele andere wandeling in de Ardennen benadert het berggevoel zo goed als deze wandeling. Op deze route zijn er namelijk een aantal bergpaadjes die toch een klein beetje techniek vragen en op deze single track-paadjes kan het soms behoorlijk steil omhoog gaan. Maar het zijn vooral de twee lees - rotskammen in het Letzeburgs - die de show stelen. De beklimming van deze twee lees vergt een beetje avontuur, maar als beloning krijg je een prachtig 360 graden panorama te zien van de omgeving. Naast bergpaadjes kent deze wandeling ook een klankenpad waar ik me goed mee heb geamuseerd. Vooral de marimba - ooit mijn wekker op mijn iPhone - kan op mijn enthousiasme rekenen. Qua uitzichten is de tweede dag wat minder spectaculair dan dag één, maar voor de rest is de tweede dag in elk opzicht beter dan de al schitterende eerste dag.   

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/lee-trail-dag-2-dirbach-plage-kautenbach-141314810

1. One day in Rotorua: Red Woods (Tokorangi Pa Track) - Hot Springs - Kuirau Park (geothermal area) - Lake Rotorua
En dit is 'm dan: numero uno van 2023, de top dog, de crème de la crème, de allerbeste: Rotorua en omgeving. In een jaar dat ik bekende trekkings heb gedaan zoals de Salkantay Trek in Peru en de K2 en Gondogoro La Trek in Pakistan is het deze wandeling die op het hoogste schavotje staat. Verrassend, zeker als je weet dat dit een zelf uitgedokterde route is die ik op eigen houtje heb samengesteld. Wat ik zo waardeer aan deze route is de variëteit die zo groot is dat het eigenlijk belachelijk is. Want ik weet niet op welke plekken op deze planeet je begint met een wandeling door een bos van sequoia's, vervolgens een beekvallei doorkruist waar ik minutenlang stilsta en dan een geothermisch gebied kruis waar ik langs warmwaterbronnen stap om als afsluiter langs het mooie Lake Rotorua en veldwegen te stappen. Op deze route zijn er ook brede grindwegen die wat afbreuk doen aan de route, maar in het groter geheel zijn dit slechts kleine nadelen omdat al de rest - en dan bedoel ik vooral het landschap - zo goed is. Als je van deze wandeling geen pretoogjes krijgt, weet ik het ook niet meer.  

Link: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/one-day-in-rotorua-red-woods-tokorangi-pa-track-hot-springs-kuirau-park-geothermal-area-lake-rotoru-156479861

Geen opmerkingen:

Een reactie posten