dinsdag 2 januari 2018

Mijn 2017 horloge populariteitswedstrijd

Nieuw initiatief
Begin vorig jaar had ik het initiatief opgezet om bij te houden hoeveel keer ik een bepaald horloge draag. De reden hiervan was voornamelijk om te weten welke horloges minder populair waren en deze exemplaren mochten dan in de uitverkoop worden gezet. Dit is namelijk een objectief criterium om een horloge weg te doen, maar zoals dat zo dikwijls gaat bij dit soort zaken is emotionaliteit vaak belangrijker dan rede. Daarom deed ik mijn Seiko SARB065 weg aangezien ik midden vorige zomer in een soort van eliminatiedrang verkeerde, terwijl ik dit horloge meer dan voldoende droeg. Anderzijds pakte dit initiatief wel succesrijk uit bij de verkoop van de Orient FER24001B dat ik amper nog droeg. 

Bij het begin van het jaar postte ik regelmatig een update van welk horloge ik het vaakst droeg op een bepaalde maand, maar dat enthousiasme verdween als sneeuw in de zon na een paar maanden. Dat betekent echter niet dat ik dit niet gedurende het jaar bijhield. Integendeel, ik heb alles keurig bijgehouden en daar spruit volgend lijstje uit voort. Opvallend is wel dat ik gedurende 82 dagen geen horloge heb gedragen. Vaak zijn dit periodes waar mijn interesse op een lager pitje staat, maar na een tijdje flakkert de interesse toch automatisch weer aan. Dit zijn de cijfers van 2017:

Plaats Horloge # % Commentaar
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 42 14,84%
2 Seiko SBGA011 34 12,01%
3 Seiko SBGR083 31 10,95%
4 Orient FFD0F001W 28 9,89%
5 Rado D-Star 22 7,77%
6 Rolex Submariner 20 7,07% Verkocht in juni
7 Deep Blue Protac 1000 17 6,01% Gekocht in februari
8 Melbourne Watch Company Portsea 17 6,01%
9 Omega Seamaster (Day Date) 15 5,30% Gekocht in mei
10 King Seiko 4502-7010 14 4,95% Gekocht in maart
11 Seiko SARB065 12 4,24% Verkocht in juli
12 Seiko SDGM001 9 3,18%
13 Wwoor 8 2,83%
14 Bulova Accutron Spaceview 214 5 1,77% Gekocht in juni
15 Orient FER24001B 5 1,77% Verkocht in juni
16 Patek Philippe 3940 4 1,41% Gekocht in december

Appelen en peren
Soms is het appelen met peren vergelijken aangezien ik ondertussen horloges heb aangekocht en verkocht. Horloges die onder staan zijn ofwel juist aangekocht ofwel verkocht. Eén uitzondering hierop is de Rolex Submariner die ik best wel vaak heb gedragen, maar toch heb weggedaan omdat ik het ontwerp een beetje te gewoontjes vond. 

Op nummer drie eindigt de Grand Seiko SBGR083 met zwarte wijzerplaat. Ik vind het een erg knap horloge - misschien wel het mooiste ontwerp van allemaal - en dat is ook de reden waarom ik het zo vaak draag. Ik heb er geen emotionele band mee, maar dit is één van m'n horloges dat ik niet snel weg ga doen. De derde plaats in deze rangschikking onderstreept dat nog eens. 

Op de tweede plaats staat mijn grote liefde: de Seiko SBGA011 of Snowflake. Ik heb het horloge nu anderhalf jaar en ik blijf er nog steeds even verliefd naar kijken als de eerste dag dat ik het zag. De betoverende wijzerplaat is nog steeds een feest om te bekijken en Spring Drive blijft me mateloos fascineren. De eerste plaats is echter voor een ander horloge weggelegd. 

Winnaar van 2017 is de Omega Speedmaster Dark Side of the Moon. Ik vind dit één van de mooiste horloges uit mijn collectie, maar ik heb er niet echt een bijzondere band mee. Waarom eindigt het dan toch op de eerste plek? Simpel, omwille van de veelzijdigheid. Het is een sportief horloge wat ik ook in mijn vrije tijd draag wat bijvoorbeeld minder het geval is voor de twee Grand Seiko's. De Speedmaster droeg ik bovendien ook tien dagen in New York en daardoor heeft het ook een stevige voorsprong kunnen opbouwen. 

Exclusief vakantie
Ik ben in 2017 drie keer op vakantie geweest waar ik telkens een ander horloge droeg gedurende een week of langer: New York (Omega Speedmaster Dark Side of the Moon), Andalusië (Orient FFD0F001W) en Rome (Rado D-Star). Als ik deze zogenaamde vakantieklokken wegcijfer, kom ik tot volgend tabelletje:

Plaats Horloge # %
1 Seiko SBGA011 34 13,60%
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 31 12,40%
3 Seiko SBGR083 31 12,40%
4 Rolex Submariner 20 8,00%
5 Deep Blue Protac 1000 17 6,80%
6 Melbourne Watch Company Portsea 17 6,80%
7 Omega Seamaster (Day Date) 15 6,00%
8 Rado D-Star 14 5,60%
9 Orient FFD0F001W 14 5,60%
10 King Seiko 4502-7010 14 5,60%
11 Seiko SARB065 12 4,80%
12 Seiko SDGM001 9 3,60%
13 Wwoor 8 3,20%
14 Bulova Accutron Spaceview 214 5 2,00%
15 Orient FER24001B 5 2,00%
16 Patek Philippe 3940 4 1,60%

Meteen valt op dat de Speedmaster naar de tweede plek wordt verwezen dat het moet delen met de Seiko SBGR083 en in dit scenario komt mijn liefde voor de Snowflake wel naar voren. De Snowflake vind ik echter niet zo'n geschikt vakantiehorloge in tegenstelling tot de Speedmaster dat wat sportiever oogt en meer tegen een stootje kan door het extensieve gebruik van keramiek. Ook de plaatsen van de twee andere vakantiehorloges dalen logischerwijze. De Orient FFD0F001W en Rado D-Star bevinden zich nu juist in de middenmoot wat nog altijd een respectabel aantal draagbeurten inhoudt.  

Per dag
En om het obsessief compulsief datagedrag nog wat meer in de verf te zetten, vind je hier ook een rangschikking welke horloges ik het meest droeg op elke dag van de week.  

Maandag
Plaats Horloge #
1 Orient FFD0F001W 7
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 6
Seiko SBGA011 6
Dinsdag
Plaats Horloge #
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 8
2 Seiko SBGA011 7
3 Seiko SBGR083 5
Woensdag
Plaats Horloge #
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 11
2 Rolex Submariner 7
3 Seiko SBGA011 5
Donderdag
Plaats Horloge #
1 Seiko SBGR083 9
2 Seiko SBGA011 8
3 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 7
Vrijdag
Plaats Horloge #
1 Seiko SBGR083 9
2 Orient FFD0F001W 5
Seiko SBGA011 5
Zaterdag
Plaats Horloge #
1 Deep Blue Protac 100 6
Rado D-Star 6
3 Wwoor 4
Zondag
Plaats Horloge #
1 Melbourne Watch Company Portsea 9
2 Rado D-Star 6
3 King Seiko 4502-7010 5

Als ik deze lijstjes per dag overloop, is het vanzelfsprekend geen verrassing dat de Speedmaster op veel dagen in de top drie staat. Er is wel een duidelijk onderscheid tussen de periode in weekdagen waar de dress watches (samen met de Speedmaster) goed scoren, terwijl in het weekend de mindere goden uit mijn collectie populairder zijn zoals de Portsea die zelfs koploper is als zondagshorloge. Ook opvallend is dat de Seiko SBGR083 goed scoort als het weekend nadert op donderdag en vrijdag. 

Voorspelling 2018?
Het kost me een kleine moeite om dagelijks bij te houden welk horloge ik draag en daarom ga ik ook in 2018 deze gewoonte verder zetten. Grote wijzigingen in mijn collectie van horloges verwacht ik niet, maar dat verwachtte ik vorig jaar ook niet. Toch denk ik dat de collectie vrij stabiel zal blijven. Ik had namelijk vorig jaar verwacht dat ik de Portsea zou verkopen en ik heb die midden in de zomer ook te koop gezet. Er was echter weinig of geen interesse en mijn meest gedragen zondagshorloge blijft dus in de collectie. Inmiddels weet ik de Portsea weer te waarderen en is de drang om het te verkopen gereduceerd naar nul, maar zoiets kan natuurlijk evolueren... 

De Patek Philippe was eind 2017 aangekocht en speelde daarom geen rol van betekenis vorig jaar. In 2018 is het volgens mij wel een te duchten concurrent voor de huidige top drie, al ga ik het zeker niet meenemen op vakantie wat de resultaten kan beïnvloeden. Ook de Seiko SDGM001 verwacht ik hoger op het lijstje aangezien ik deze Seiko maar een kleine drie maanden had in 2017, maar wel relatief vaak droeg. Dat zullen volgens mij de twee positieve uitschieters zijn voor 2018 en de rest zal ik op het einde van het jaar bekijken in een nieuwe blogpost. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten