dinsdag 27 december 2016

Tabellen en specs update

De collectie
Een aantal maanden geleden had ik een overzicht getoond van m’n horlogecollectie en sindsdien is de collectie met drie exemplaren gegroeid. De vorige collectie bestond uit:

- Rado D-Star Chronograph Grey Dial Two-Tone Ceramic 
- Orient Bambino ER24001B
- Orient FFD0F001W
- Seiko SARB065
- WWoor Elite Sport Quartz Watch Male Silver-Tone Ultrathin Stainless Steel Mesh Band Watch With Date Blue
- Melbourne Watch Company Portsea
- Seiko SBGA011 (de Grand Seiko gekend als de ‘Snowflake’ omwille van de witte dial)

Hierna zijn de drie volgende horloges bijgekomen:

- Omega Speedmaster Dark Side of the Moon (DSotM)
- Seiko SBGR083 (eveneens een Grand Seiko)
- Rolex Submariner (referentie 114060)

Dit vertaalt zich naar het volgende bij onderstaande tabellen:

Movement
Quartz
Rado D-Star, Wwoor
Automaat 21 600 tikken per seconde
Orient FFD0F001W, Orient ER24001B, Seiko SARB065
Automaat 28 800 tikken per seconde
Melbourne Watch Company Seaport, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner
Spring Drive
Seiko SBGA011

Glas
Mineraal
Orient ER24001B, Wwoor
Hardlex
Seiko SARB065
Saffier
Orient FFD0F001W, Melbourne Watch Company Seaport, Seiko SBGA011, Rado D-Star, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner

Band
Lederen polsband
Seiko SARB065, Orient ER24001B, Melbourne Watch Company Seaport
Stalen armband
Orient FFD0F001W, Rado D-Star, Seiko SBGR083, Rolex Submariner
Titanium armband
Seiko SBGA011
Mesh
Wwoor
Nylon
Omega Speedmaster DSotM

Prijscategorie
<100 euro
Wwoor
100 – 200 euro
Orient ER24001B
200 – 500 euro
Seiko SARB065, Orient FFD0F001W
500 – 1000 euro
Melbourne Watch Company Seaport
+ 1000 euro
Rado D-Star, Seiko SBGA011, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner

Stijl
Sport
Wwoor, Omega Speedmaster DSotM
Duiker
Rado D-Star, Rolex Submariner
Dress
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Orient ER24001B, Seiko SBGR083
Marine
Melbourne Watch Company Seaport
Casual / dress
Orient FFD0F001W

Kleur wijzerplaat
Wit
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Orient FFD0F001W
Blauw
WWoor, Melbourne Watch Company Seaport
Zwart
Orient ER24001B, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner
Grijs
Rado D-Star

Toevoegingen
Als ik kijk naar mijn recente toevoegingen kan ik daar twee conclusies uit trekken. Mijn smaak is aanzienlijk duurder geworden met horloges die stuk voor stuk ettelijke duizenden euro’s kosten en de drie aanwinsten beschikken elk over een zwarte wijzerplaat. Daardoor voert de zwarte kleur van de wijzerplaat de boventoon in m’n collectie hoewel ik persoonlijk een lichte voorkeur heb voor een witte wijzerplaat. De keuze van deze horloges staat hier nochtans los van want ik heb deze horloges omwille van andere redenen gekozen.

De Omega Speedmaster DSotM vond ik al langer een erg mooi horloge en toen de kans zich voor deed om dit horloge tegen een voordelige prijs aan te schaffen, heb ik die met twee handen gegrepen. De Seiko SBGR083 leerde ik kennen op foto’s en ik was zo gecharmeerd door deze Grand Seiko dat ik het eveneens heb aangeschaft toen deze opportuniteit zich aanbood. De Rolex Submariner tenslotte heb ik aangeschaft aangezien ik toch al langer op zoek was naar een horloge en de waardevastheid van deze klassieker was voor mij de voornaamste reden om dit horloge aan te kopen.

Conclusie
Als ik de oefening opnieuw maak waarbij ik bij elke categorie de meest voorkomende optie zou nemen, kom ik deze keer tot een ander horloge. Dit is nu een hi-beat automaat, met saffier glas, stalen armband, zwarte wijzerplaat, dress style en een kostenplaatje van boven de duizend euro. Het horloge dat deze omschrijving perfect definieert is de Seiko SBGR083. Een paar maanden geleden was dit nog de Orient FFD0F001W, dus het is opvallend hoe snel m’n smaak (en collectie) kan variëren op een paar maanden tijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten