zaterdag 20 augustus 2016

Rado D-Star Chronograph Grey Dial Two-Tone Ceramic

Eerste horloge
Op een herfstdag in 2015 begaf ik me op een zaterdag in Eindhoven waar ik de stad bezocht. Na zes uur ging ik de Bijenkorf binnen met het idee om een nieuwe geur te kopen. Ik stapte echter 2350 euro lichter buiten, maar wel met een nieuw Rado horloge om de pols. Om specifiek te zijn de Rado D-Star Chronograph Grey Dial Two-Tone Ceramic zoals je in de titel kan lezen. Aangezien ik op dat moment totaal niks van horloges kende, was het misschien onbezonnen om zoveel geld uit te geven aan een horloge. Anderzijds ben ik na bijna een jaar nog altijd meer dan tevreden over deze aankoop, hoewel ik allicht een tweehonderd euro te veel heb betaald. De adviesprijs van Rado is namelijk 2350 euro voor dit horloge, maar als je goed zoekt, kan je het (online) voor minder geld terugvinden.

Type horloge
De Rado die ik heb gekocht is een chronograaf. Een chronograaf is een horloge dat niet enkel de tijd bijhoudt, maar ook is uitgerust met extra wijzers om te chronometreren. Zo bestaat de grote wijzerplaat uit drie mini-wijzerplaatjes voor de seconden, de uren van de chronometer en de tienden van een seconde. Daarnaast is er ook een gigantische wijzer op de hoofdplaat wat het uur lezen soms kan vermoeilijken wanneer die niet in de loodrechte positie van 12 uur staat. 

Rado staat bekend omdat het gedurfde modellen uitbrengt, terwijl deze D-Star toch een vrij braaf uiterlijk heeft. Deze D-Star maakt deel uit van een familie van duikershorloges. Zo is er bijvoorbeeld ook de D-Star 200 die zo vernoemd is omdat je er mee tot tweehonderd meter diep mee kan duiken. Rado laat zich echter niet verleiden om de D-Star te bestempelen tot één categorie en omschrijft dit horloge eveneens als een dress watch style horloge. De D-Star is niet het toonbeeld van elegantie, maar heeft wel een universeel uiterlijk zodat het kan gedragen worden als een casual, sportief horloge, maar eveneens als een dress watch voor belangrijke vergaderingen op het werk. 

Dit is voor een groot gedeelte toe te schrijven aan het gebruikte materiaal van Ceramos. Dit is een door Rado gepatenteerd materiaal wat een legering is van metaal en keramiek. Daardoor ademt het horloge duurzaamheid uit. Zowel de armband als het horloge zelf bestaan uit dit materiaal waardoor alles één vlot geheel vormt. Het hoogwaardige materiaal laat weinig ruimte toe voor krassen en is erg stevig. Het nadeel is dan wel dat het horloge met zijn 150 gram aan de pols geen lichtgewicht is. Het materiaal zelf blinkt tamelijk fel, maar gelukkig heeft het (net) geen bling-bling effect. 



In het afgelopen jaar heb ik ook nog een aantal minder dure horloges aangeschaft en in vergelijking met deze horloges (die voor hun prijs een uitstekende kwaliteit bieden) begin ik meer en meer de duurzame afwerking en robuustheid van de Rado te appreciëren. Als je een Orient of Seiko van 300 euro in de hand houdt en daarna deze Rado, merk je meteen het verschil in kwaliteit op. Getuige hiervan is mijn recente trip naar Normandië waarbij ik bij de Mont Saint Michel met dit horloge onzacht in aanraking ben gekomen met een stenen muur. De stenen muur heeft meer schade opgelopen dan het horloge dat ongehavend uit dit duel der titanen kwam. 

Vormgeving
De vormgeving ziet er vrij klassiek uit op het eerste gezicht, maar als je wat meer de tijd neemt om de D-Star te analyseren, vallen de fijne kneepjes van het horloge op. Zo is er de bezel van het horloge (de rand rond de wijzerplaat) dat een elipsachtige vorm heeft. De randen links en rechts zijn afgeplat waardoor het uiterlijk van het horloge net iets anders is dan andere klassieke horloges. De bezel is ook vrij groot (met name boven- en onderaan) wat bijdraagt aan het duurzame karakter van het horloge. De nokken van de D-Star zitten verscholen achter de grote bezel waardoor de armband naadloos integreert met de wijzerplaat en bezel. Waarbij je bij andere horloges zo de verscheidene onderdelen kan aanduiden, ga je bij dit horloge meer moeite moeten doen.

De kleur van de wijzerplaats is (donker)grijs, hoewel de kleur op de foto's donkerder zijn dan wanneer je het horloge zelf in realiteit bekijkt. Er is een klein sunburst effect waardoor het horloge een iets meer gedistingeerd karakter krijgt wanneer je het uur afleest in de zon. Het horloge is visueel eerder klassiek, maar door dit soort toevoegingen vind ik de Rado D-Star een vleugje je ne sais quoi hebben. De armband zelf bestaat uit twee delen keramiek waarop de naam van het horloge alludeert. Het middelste stuk is iets donkerder en domineert het uiterlijk van de armband. Links en rechts is de keramiek iets lichter waardoor je een mooi patrooneffect krijgt op de armband. Bij deze horloges van Rado heb je het gevoel dat de armband even belangrijk is als de wijzerplaat en bezel en dat komt niet vaak voor! Dit zit in de kleine dingen zoals de titanium gesp dat een eenvoudige sluiting transformeert tot een ontzettend gemakkelijk te dragen horloge.

Swiss made quartz
Ik ben er nog niet goed uit of ik spijt moet hebben van mijn keuze voor een quartz horloge of niet. Deze Rado is dus geen automaat (dat zichzelf oplaadt via kinetische beweging), maar een horloge aangedreven op een quartz batterij. Een automaat is meer ambachtelijk door het aandrijfmechanisme dat met de hand is in elkaar gezet en daardoor ook meer waardevast. Een quartz horloge daarentegen kan op industriële schaal machinaal in elkaar worden gezet. Toch heeft een quartz horloge het voordeel dat het preciezer is dan een mechanische automaat en bovendien moet je het horloge niet opnieuw instellen als het horloge stil komt te staan als je het twee dagen niet draagt. Voorlopig ben ik nog altijd tevreden met mijn keuze.

Rado is een Zwitsers merk waardoor er onderaan het horloge het prestigieuze 'Swiss made' mag prijken. Dit horloge is echter niet gecertificeerd (qua accuratesse van de tijd) aangezien dit bij bitter weinig quartz horloges gebeurt. In dit geval is deze tekst dus weinig waardevol. Bij automaten kan dit wel meer waardevol zijn aangezien de movements van Zwitserse horloges een betere reputatie hebben dan die van andere landen (China, Japan). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten