maandag 22 augustus 2016

Orient Bambino ER24001B

Kennismaking
Als iemand vraagt om voor een schappelijke prijs een mooi dress watch te krijgen, is de Orient Bambino steevast het eerste antwoord. De Bambino-serie biedt aantrekkelijke horloges voor een erg scherpe prijs. Er zijn vier versies van de Bambino, toepasselijk versie 1, 2, 3 en 4 gedoopt. De vierde versie is de laatste en de prijzen hiervan liggen tussen de 200 en 250 euro wat al geen koopje meer genoemd kan worden. De eerste versie van de Bambino is onlangs echter in prijs gedaald en kan tussen de 100 en 150 euro gekocht worden wat dan wel weer als een soldenactie geldt. Voor deze prijs krijg je namelijk een stijlvol horloge van Orient met een onberispelijke kwaliteit en een automatisch movement van Orient. Tenzij je naar de Chinese plakmerken gaat kijken, zal je niks goedkoper vinden in deze prijscategorie. 



De versie die ik heb gekocht is de Bambino ER24001B. Dit is de versie met een zwarte wijzerplaat en gouden bezel, indices en kroon. Het goud is bij dit horloge geen goudgeel, maar rose goud wat meer op koper gelijkt. Eén van de meest gehoorde kritieken - als je het zo al kan noemen - is dat de kleur van deze versie te veel naar koper neigt. Persoonlijk vind ik dit mooier dan de goudgele versie omdat het neutraler oogt en minder blinkt. 

Hollebolle
Het uiterlijk van de Bambino valt meteen op en straalt klasse uit. Hoewel je dit van veel horloges kan zeggen, is dat bij deze versie van de Bambino nog meer dan ooit het geval. De koperachtige gouden kleur van de rand is een perfect contrast op de zwarte wijzerplaat en geeft de Bambino een moeilijk te evenaren klasse. Het nadeel is dan weer dat dit horloge te formeel kan ogen wanneer je je meer casual kleedt. Dit wordt extra geaccentueerd door het leren polsbandje dat een gelakte, glanzende zwarte kleur heeft. In het begin was ik in de wolken met dit horloge omdat je voor weinig geld een erg mooi horloge hebt. Na een paar maanden vind ik de Bambino net iets te formeel er uitzien, waardoor het één van m'n minst gedragen horloges is. Ik houd van dress watches, maar ondanks de prijs, is deze Bambino één van de meest chique horloges die je kan krijgen. 



Wat meteen opvalt (en eveneens mijn grootste kritiek op het horloge is), is de gebolde vorm van het glas. Het valt nauwelijks op, maar als je het horloge in zijperspectief bekijkt, valt de gebolde vorm van het glas erg hard op. Ik geef zelf de voorkeur aan een plat glas, hoewel ik gebolde glazen ook wel een bepaalde charme vind hebben. Dan moet het echter met mate zijn, want bij de ER24001B is alle subtiliteit overboord gegooid en heeft Orient een vrij groot, gebold glas op de Bambino gemonteerd. Het maakt deel uit van de vintage-stijl (waartoe de Bambino behoort) van het horloge, maar de bezel mocht gerust wat hoger zijn, zodat het gebolde glas wat subtieler in de dial was verwerkt. Dit is eigenlijk puur subjectief, want 99,99% van de tijd kijk je toch naar het horloge van bovenaan waar de vorm van het glas niet eens opvalt. 

Niet perfect
Het is moeilijk om op het internet kritische geluiden te horen over deze Bambino. De ER24001B wordt bijna unaniem geprezen als het ultieme intapmodel voor een dress watch. Als je echter wat kritischer naar dit horloge kijkt, zijn er wel wat puntjes waar je een opmerking over kan geven. Het lederen polsbandje is van kalfsleder en is behoorlijk stijf. Als je het wat meer draagt, begint het leer wat losser te komen, maar het horloge draag ik de ene dag zonder problemen, terwijl de volgende keer het horloge niet goed zit rond de pols. 



Als je het horloge vastneemt, heb ik niet meteen de indruk dat ik een solide horloge in m'n handen heb. De afwerking is ontegensprekelijk van een hoog, kwalitatief niveau, maar het zit hem eerder in de kleine dingen zoals de rotor van het movement dat je duidelijk voelt bewegen wanneer je een beetje met de Bambino zwaait. In deze prijscategorie is dat absoluut normaal, maar ik kan me inbeelden dat deze rotor door sommige mensen als te goedkoop of rumoerig wordt beschouwd. Zelf heb ik hier absoluut geen problemen mee omdat je er niet mee geconfronteerd wordt als je het horloge om de pols draagt, maar puristen kunnen er wel eens over vallen. 

Geen kroonjuweel
Op fora wordt ook gezegd dat de kroon wat te licht is, maar dat lijkt me overdreven. Ik heb de kroon meermaals gebruikt om de datum en uur in te stellen (aangezien ik de gewoonte heb om elke dag in de week een ander horloge te dragen) en ik heb hier absoluut geen problemen mee gehad. Voor mij gaat het van een leien dakje om dag en uur in te stellen en ik verwacht dat dit voor de meeste mensen hetzelfde zal zijn. 



Het glas bestaat uit gehard mineraal en is dus krasgevoelig. Dit is dus geen horloge om mee te gaan sporten of te werken in de tuin, maar gezien de formaliteit van het horloge lijkt me dat geen probleem te vormen. De wijzerplaat heeft een breedte van 40 mm wat tegenwoordig bijna de de facto standaardlengte is voor een moderne dresser. 

Het movement is van het kaliber 48743 wat een klassiek low-beat (dus zes slagen per seconde) movement is met een veilige marge. Na zo'n maand zou ik zeggen dat het horloge zo'n anderhalve à twee minuten afwijkt wat zeker binnen de perken blijft gezien de kostprijs van de technologie. Er is geen doorkijkglas achteraan wat onder andere ook de reden is voor de zachte prijs van de ER24001B. 

Conclusie
Hoewel de Orient Bambino ER24001B zeker en vast een koopje is, heeft het niet de kwaliteit van andere horloges die net iets duurder zijn (zo'n vijftig à honderd euro). Als je een beetje geld hebt voor een horloge moet je jezelf dan ook de vraag stellen dat je tevreden bent met een supermooi, maar ietwat formeel dress watch van ruim honderd euro of een beter afgewerkt, maar misschien minder tot de verbeelding sprekend model zoals de Orient FFD0F001W. Persoonlijk zou ik dan voor de tweede optie gaan. Desondanks is deze Bambino een aanwinst voor elke collectie en zullen collega's - meer nog dan menig ander horloge - je complimenteren over je horloge. 

1 opmerking:

  1. Leuke review! Zo'n Bambino gaat nog wel in mijn collectie komen :)
    Gr.Wander

    BeantwoordenVerwijderen