zondag 9 februari 2020

Oscarvoorspellingen 2020

Wel heel erg vroeg
Vorig jaar heb ik een jaartje overgeslagen om me te wagen aan Oscarvoorspellingen, maar dit jaar ben ik weer van de partij. Wat me opvalt is dat in 2018 de Oscars begin maart plaatsvonden, terwijl dit nu bijna een maand vroeger is. Op een weekje meer of minder kijken ze dus niet in Hollywood. Deze editie vind ik moeilijk om te voorspellen. Elk jaar is wel moeilijk omdat de Oscars een soort van Russische roulette zijn, maar er zijn altijd wel één of meerdere categorieën om een gedoodverfde winnaar te kiezen die dan uiteindelijk ook wint. Bij deze jaargang vind ik dat een stuk moeilijker. Als er bij één categorie een kandidaat uitsteekt, dan is het wel Joaquin Phoenix die een geweldige acteerprestatie heeft neergezet in Joker. 

Eén firma die met argusogen naar deze Oscars zal kijken, is Netflix. De streamingdienst heeft maar liefst negentien Oscarnominaties binnengehaald, maar wist dat bij andere prijsuitreikingen - zoals de Golden Globes - amper of niet te verzilveren. Ik verwacht niet dat deze trend bij de Oscars doorbroken zal worden. Onterecht, want Marriage Story vind ik de beste film van het jaar en Adam Driver verdient in mijn ogen de prijs van beste acteur. De te kloppen film is misschien wel 1917 van regisseur Sam Mandes. Het is een eerder klassiek oorlogsepos, maar weet te imponeren door zijn technische expertise in cinematografie. Quentin Tarantino heeft cinema grand cru afgeleverd met Once Upon a Time... in Hollywood en iedereen weet dat Hollywood niet vies is van wat zelfbevlekking. Ook voor deze film verwacht ik dus één of meerdere beeldjes. 

Categorie
Beste film
Categorie
Beste regisseur
Voorspelling
1917
Voorspelling
Sam Mendes (1917)
Persoonlijk
Marriage Story
Persoonlijk
Quentin Tarantino (Once Upon a Time... in Hollywood)

Toen ik Marriage Story in de zalen bekeek, stapte ik met weinig verwachtingen binnen want ik had ook geen goed idee wat het verhaal van de film was. Ik wist enkel dat het één van de filmparels was van Netflix. Ik stapte echter buiten met het idee dat ik de beste film van het jaar heb gezien en dat gevoel heb ik nog steeds. Adam Driver en Scarlett Johansson zetten geweldige acteerprestaties neer, de muziek van Randy Newman is fenomenaal en de hele film is ontzettend meeslepend. Toch verwacht ik dat 1917 met het beeldje van beste film gaat lopen aangezien het een stuk epischer is met een fantastische cinematografie waar alles ogenschijnlijk in één opname is opgenomen, een truukje dat we al eerder in Birdman hebben gezien, maar hier misschien nog beter tot zijn recht komt. Met Once Upon a Time... in Hollywood bewijst Tarantino dat hij zijn wilde haren heeft verloren en zijn typische elementen zoals humor en geweld kan combineren met diepgang in het verhaal en de kijker hierin onderdompelen. Meer nog dan Sam Mendes verdient hij de prijs van beste reigsseur naar mijn bescheiden mening, maar toch verwacht ik dat de Britse regisseur aan de haal gaat met deze titel. 

Categorie
Beste acteur
Categorie
Beste actrice
Voorspelling
Joaquin Phoenix (Joker)
Voorspelling
Renée Zellweger (Judy)
Persoonlijk
Adam Driver (Marriage Story)
Persoonlijk
/

Joaquin Phoenix heeft nog nooit zoveel aandacht gekregen voor een hoofdrol als in zijn acteerprestatie voor het controversiële Joker. Phoenix zet een geweldige acteerprestatie neer, maar hij is dan ook een schitterende acteur. Dat betekent dat hij andere geweldige prestaties heeft neergezet en persoonlijk vind ik dit dus niet zijn beste. Hoewel hij het beeldje van beste acteur zeker verdient op basis van zijn carrière, vind ik Adam Driver net een tikkeltje beter. De scène waar hij een zenuwinzinking krijgt in Marriage Story is wat mij betreft één van de geweldigste acteerprestaties ooit. Bij de beste actrices heb ik enkel Scarlett Johansson gezien die de break-outrol speelt in haar carrière. Ze zet een goede acteerprestatie neer, maar heeft de pech om naast een fenomenale Driver te spelen waardoor haar acteerprestatie overschaduwd wordt. Als ik dan een voorspelling doe voor beste actrice, houd ik het op Renéé Zellweger enkel en alleen gebaseerd op het feit dat ze deze categorie won bij de Golden Globes vorige maand. 

Categorie
Beste bijrol (man)
Categorie
Beste bijrol (vrouw)
Voorspelling
Joe Pesci (The Irishman)
Voorspelling
Margot Robbie (Bombshell)
Persoonlijk
Joe Pesci (The Irishman)
Persoonlijk
/

In de categorie van beste mannelijke bijrol overschaduwt Joe Pesci de prestaties van zijn legendarische collega's Al Pacino en Robert de Niro in The Irishman en een groter compliment dan dit kan je eigenlijk niet krijgen. Het zou niet meer dan normaal zijn dat hij deze categorie wint, maar ook Brad Pitt heeft een stevige come-back gemaakt van nooit helemaal weggeweest, maar zijn rol mist net dat tikkeltje charisma wat Pesci wel in zijn rol wist te verwerken. Voor de beste vrouwelijke bijrol heb ik enkel Scarlett Johansson en Laura Dern aan het werk gezien. Johansson haar rol mist wat mij betreft impact op het verhaal, terwijl Dern een betere kandidaat-winnaar is. Toch houd ik mijn keuze oop Margot Robbie voor haar rol in Bombshell, enkel en alleen gebaseerd op het feit dat Robbie al een aantal keren stevig aan de deur van Hollywood heeft gebonkt en Bombshell een actueel thema neerzet met de hele #Metoo-beweging. 

Categorie
Beste scenario (origineel)
Categorie
Beste scenario (aangepast)
Voorspelling
Once Upon a Time... in  Hollywood
Voorspelling
Joker
Persoonlijk
Once Upon a Time... in  Hollywood
Persoonlijk
Jojo Rabbit

Als de zelfbevlekking van Hollywood zich ergens gaat profileren, is het volgens mij wel in deze categorie. Tarantino's Once  Upon a Time... in  Hollywood gaat over de aangrijpende Manson-moorden in 1969 en dat is iets wat Hollywood moeilijk kan negeren. En als de film de categorie van beste scenario wint, gaat niemand zeggen dat het onterecht is. Bij best aangepast scenario is Joker volgens mij de te kloppen kandidaat aangezien het scenario op een voortreffelijke manier vanuit het comic-universum is vertaald naar geloofwaardige cinema in de hedendaagse wereld. Mijn favoriet is echter Jojo Rabbit waar de onconventionele Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi een lichtvoetige satire neerzet met een donker randje. 

Categorie
Beste muziek
Categorie
Beste origineel liedje
Voorspelling
Randy Newman (Marriage Story)
Voorspelling
Love Me Again  (Rocketman)
Persoonlijk
Randy Newman (Marriage Story)
Persoonlijk
Love Me Again (Rocketman)

Randy Newman heeft een geweldige soundtrack geschreven en gecomponeerd en het was de enige film uit deze categorie waarvan ik dacht dat het geweldige muziek was tijdens de film. En dat overkomt me heel zelden. De bekende artiest heeft wel het nadeel dat dit een soundtrack is voor een trage film en niet voor een spectaculaire film waar het bombastische karakter van de muziek sneller opvalt én beloond wordt. Randy Newman is ook genomineerd in de categorie beste origineel liedje voor zijn bijdrage in Toy  Story 4, maar hier gok ik op het swingende Love Me Again van Rocketman wat de pathos is van deze film en prachtig vertolkt door Taron Egerton.  

Categorie
Beste productie
Categorie
Beste cinematografie
Voorspelling
1917
Voorspelling
The Lighthouse 
Persoonlijk
Jojo Rabbit
Persoonlijk
1917

1917 is een fantastische technische prestatie en het is dan ook geen wonder dat het genomineerd is voor zowel beste productie als beste cinematografie. Ik vind de art direction in Jojo Rabbit beter omdat het een onverwachts mooi (maar realistisch) beeld neerzet van Duitsland in zijn ondergang in Wereldoorlog Twee. Toch verwacht ik dat 1917 het haalt op basis van enkele indrukwekkende decors. The Lighthouse is nog niet in de Belgische zalen uitgekomen, maar deze arthouse film in zwart-wit schreeuwt om erkenning en op basis daarvan verwacht ik dat het de prijs van beste cinematografie wint. Zelf vind ik de cinematografie van 1917 het beste van het afgelopen jaar, hoewel Once Upon a Time... in Hollywood wel heel dicht in de buurt komt.    

Categorie
Beste filmbewerking
Categorie
Beste visuele effecten
Voorspelling
Joker
Voorspelling
The Irishman
Persoonlijk
Ford v Ferrari
Persoonlijk
Avengers Endgame

Van de genomineerden voor beste filmbewerking vermoed ik dat Joker de prijs in de wacht gaat slepen aangezien het van alle films de grootste maatschappelijke impact heeft gehad. De bewerking van Ford v Ferrari vind ik zelf echter de beste. Deze film blijft meestal onder de radar, maar is wat mij betreft één van de beste racefilms ooit en het verdient zeker een prijs, dus waarom niet die van beste fimbewerking? De beste visuele effecten zijn volgens mij die van Avengers Endgame, maar het klassieker getinte The Irishman is voor de traditonelere Oscarjury een betere kandidaat. En het mag ook gezegd worden dat het jonger maken van de personages een mooie technische prestatie is. 

Ik denk dat de te kloppen film 2017 gaat worden gebaseerd op de technische merites van deze film, het regiewerk van Sam Mendes en de prachtige decors. De outsider van deze editie van de Oscars is misschien wel het Zuid-Koreaanse Parasite waar ik nog met geen woord heb over gerept. De film weet het zelfs te schoppen tot genomineerde voor beste film en dat is erg uitzonderlijk voor een buitenlandse film. Parasite staat bovendien op nummer één van heel wat eindejaarslijstjes als beste film, maar toch denk ik dat het te weinig steun en appreciatie zal krijgen van Hollywood dat nog altijd een Amerikaans feestje blijft. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten