dinsdag 31 december 2019

De 2019 horloge populariteitswedstrijd

Minder frequent
Als ik even terugkijk op 2019 en het aantal blogposts dat ik heb geschreven, is het duidelijk dat ik het afgelopen jaar nog nooit zoveel hebt geblogd. Maar ik heb eveneens nog nooit zo weinig over horloges geschreven. Er was ook vrij weinig reden om veel over mijn horloges te schrijven aangezien 2019 in het teken stond van een status quo: ik heb geen enkel horloge aangekocht en ook geen enkel horloge verkocht. Mijn uitgaven gingen quasi allemaal naar reizen of fotomateriaal en er was dus geen budget meer over voor een nieuw horloge. Ook in 2020 verwacht ik weinig beweging in mijn collectie en zal ik het wellicht met mijn ondertussen getrouwe horloges moeten doen. 

Het is de derde keer dat ik per jaar bijhoud hoe vaak ik een horloge draag en voor de derde keer op rij is er een nieuwe winnaar. Twee jaar geleden ging de eer naar de Omega Speedmaster Dark Side of the Moon en vorig jaar naar de Patek Philippe 3940. Dit jaar gaat de overwinning naar de Seiko SBGA011, ook wel beter gekend als de Snowflake. De Speedmaster volgt op de hiel, maar daarna valt er een significante leegte met de rest. Het meest opvallende feit bij deze telling is dat tussen plaats drie en zeven er amper vijf draagbeurten verschil is. Veel horloges worden dus met andere woorden bijna even vaak gedragen. Een ander opvallend feit is dat ik weinig liefde heb voor de Omega Seamaster Day Date en zelfs nul keer heb gedragen dit jaar. Wel een beetje bizar... 

Plaats Horloge # %
1 Seiko SBGA011 60 22,64%
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 57 21,51%
3 Patek Philippe 3940 30 11,32%
4 Rado D-Star 28 10,57%
Seiko SDGM001 28 10,57%
6 Orient FFD0F001W 26 9,81%
7 Seiko SBGR083 25 9,43%
8 Melbourne Watch Company Portsea 11 4,15%
9 Omega Seamaster Day Date 0 0,00%

Een beetje vals spelen 
Sinds vorig jaar heb ik de gewoonte om minder tijd te spenderen bij het selecteren van een horloge en gebeurt het dus wel vaak dat ik een bepaald horloge meerdere dagen draag. Dat is een gedeeltelijke verklaring waarom de meeste horloges bijna even vaak zijn gedragen. Anderzijds moet ik wel toegeven dat ik een beetje vals speel en ook wel bewust kijk hoe vaak een bepaald horloge is gedragen. Daarom heb ik de Snowflake dit jaar vaker gedragen dan normaal. Met zestig draagbeurten is het trouwens het horloge dat ik het meeste heb gedragen tijdens één jaar. De Omega Speedmaster Dark Side of the Moon doet hiervoor amper onder met 57 draagbeurten, maar dit is te verklaren door het feit dat ik de Speedmaster gebruik als vakantiehorloge. Met een lange vakantieperiode naar Patagonië en een ruime week hiken in Schotland is ruim de helft van het aantal draagbeurten onmiddellijk verduidelijkt. 

De Seiko SBGR083 - mijn andere Grand Seiko uit de collectie - doet het dit jaar wat minder met slechts een zevende plek uit negen horloges, maar er dient wel genuanceerd te worden dat de hoger scorende horloges amper meer worden gedragen. De middenmoot is bij de telling van dit jaar dus vrij groot. Voor de Seamaster kan het volgend jaar alleen maar beter gaan, maar ook de Portsea wordt weinig gedragen en dat is consistent met de vorige jaren. 

Per dag
Dit zijn het aantal draagbeurten per dag. 

Maandag
Plaats Horloge #
1 Seiko SBGA011 9
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 7
3 Seiko SDGM001 5

Dinsdag
Plaats Horloge #
1 Seiko SBGA011 11
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 9
3 Seiko SDGM001 6

Woensdag
Plaats Horloge #
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 9
Seiko SBGA011 9
3 Patek Philippe 3940 7

Donderdag
Plaats Horloge #
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 8
Seiko SBGA011 8
3 Patek Philippe 3940 7

Vrijdag
Plaats Horloge #
1 Seiko SBGA011 8
2 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 7
3 Patek Philippe 3940 6

Zaterdag
Plaats Horloge #
1 Rado D-Star 8
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 8
Seiko SBGA011 8

Zondag
Plaats Horloge #
1 Omega Speedmaster Dark Side of the Moon 9
2 Rado D-Star 8
3 Seiko SBGA011 7

De Seiko SBGA011 en Omega Speedmaster Dark Side of the Moon voeren zoals verwacht de lijstjes aan, maar toch zijn er een aantal verrassingen te noteren. De Rado D-Star doet het verrassend goed in het weekend en ik draag deze chronograaf graag wanneer ik weg ben, bijvoorbeeld wanneer ik ga wandelen. Ik weet dat de Rado tegen een stootje kan en daarom is het één van mijn geliefkoosde horloges wanneer het er wat ruiger aan toe gaat. Ook de andere Seiko, de SDGM001, is populair en dan met name op maandag en dinsdag. 

Voorspelling 2020
Volgend jaar gaat volgens mij weer een strijd worden tussen de Omega Speedmaster, Grand Seiko en Patek Philippe. De Speedmaster draag ik vooral op vakantieperiodes, dus als de Omega het voor een tweede keer haalt, betekent dit dat ik veel op vakantie ben geweest. Een erg leuk vooruitzicht. Als de Patek Philippe het wordt, betekent dit dat ik meer tijd doorbreng op kantoor. Iets minder leuk qua vooruitzichten. Nieuw bloed verwacht ik niet onmiddellijk, maar het is nu al meer dan twee jaar geleden dat ik een nieuwe aankoop heb gedaan en een Steinhart duikhorloge spreekt met toch wel aan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten