zaterdag 2 februari 2019

De 2018 horloge populariteitswedstrijd

Wat later
2019 is inmiddels al ruim een maand gepasseerd, dus is het hoog tijd om het overzicht van mijn horloges en hoe vaak ik die draag te posten. Het is een initiatief dat ik vorig jaar gebruikte als maatstaf om te bekijken welk horloge populair was en welk niet. Op basis van deze info besluit ik om een horloge al dan niet te verkopen. Deze post is zo laat omdat ik eind december op reis ging naar Patagonië voor zesentwintig dagen en slechts in de derde week van januari terugkeerde naar dit koude landje. 

In vergelijking met het jaar ervoor is 2018 een stabiel jaar gebleken, want ik heb geen horloges aangekocht en enkel verkocht. Het gaat dan om weinig gedragen exemplaren zoals de Deep Blue en Wwoor die ik voor een schappelijke prijs heb gekocht en ook verkocht. Ik heb eveneens twee vintage horloges verkocht die ik wat minder draag: de King Seiko 4502-7010 en de Bulova Accutron 214 Spaceview. De financiële schade bij deze verkopen is vrij gering aangezien de horloges in kwestie ook voor een zacht prijsje zijn aangeschaft. Het overzichtslijstje ziet er dus zo uit:

Nr
Horloge
#
%
Commentaar
1
Patek Philippe 3940
50
23,26

2
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
34
15,81

3
Seiko SBGA011
26
12,09

4
Seiko SBGR083
21
9,77

5
Seiko SDGM001
19
8,84

6
Rado D-Star
17
7,91

7
Orient FFD0F001W
12
5,58

8
Omega Seamaster (Day Date)
11
5,12

9
Melbourne Watch Company Portsea
10
4,65

10
Bulova Accutron 214 Spaceview
6
2,79
Verkocht in juni
11
Deep Blue Protac 1000
4
1,86
Verkocht in februari
12
King Seiko 4502-7010
4
1,86
Verkocht in oktober
13
Wwoor
1
0,47
Verkocht in februari


De resultaten
De algemene tendens van 2018 is dat ik een langere horlogeluwe periode heb gekend. Ik ben in de zomer op vakantie geweest met de Trans-Siberië Express en ik had toen besloten om geen horloge mee te nemen. Dit mondde uit in een periode van ruim drie maanden waar ik geen horloge heb gedragen. 

De top drie ziet er niet zo gek veel anders uit in vergelijking met vorig jaar behalve één groot verschil. De Patek Philippe 3940 had ik in december 2017 gekocht en ik had dat jaar dus weinig tijd om dit nieuwe kroonjuweel te dragen. Dit werd in 2018 dubbel en dik goedgemaakt en deze perpetual calendar werd maar liefst vijftig keer gedragen. Het horloge heb ik vorig jaar steeds meer leren waarderen, ook in details die niet zo opvallen zoals de geringe omvang van 36 mm, het quasi gewichtloze draagcomfort en de opalen wijzerplaat die vooral in neonlicht een je-ne-sais-quoi aantrekkingskracht heeft. Plaats twee, drie en vier worden bekleed door de top drie van vorig jaar en hier zijn dus weinig verrassingen te ontdekken. 


De Seiko SDGM001 doet het ook goed en werd ook pas in oktober 2017 aangeschaft. Voor de prijs die ik er voor heb betaald is het een fantastisch horloge al is het naar de normen van een dress watch misschien toch wat een tikkeltje te groot. Een kleine tegenvaller is misschien de Orient FFD0F001W die in 2017 een stuk hoger stond genoteerd. Toen droeg ik de Orient anderhalve week lang bij een vakantie in Andalusië, maar dat zat er in 2018 niet in. De Omega Seamaster en Portsea Melbourne Watch Company zijn de minst gedragen horloges van mijn collectie en de twee meest logische kandidaten om in de verkoopstal te worden geplaatst. 

Vorig jaar had ik een extra tabelletje voorzien voor resultaten zonder vakantie, maar dat is in 2018 verwaarloosbaar. Bij mijn reis met de Trans-Siberië Express heb ik geen horloge gedragen en de laatste week van 2018 vertrok ik met de Speedmaster Dark Side of the Moon om de pols naar Patagonië. 


Day date
Om dat tabelletjes altijd leuk zijn ook deze keer een top drie van welke horloges ik het meest heb gedragen per dag. 

Maandag
Nr
Horloge
#
1
Patek Philippe 3940
8
2
Seiko SBGR083
6
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
6

Dinsdag
Nr
Horloge
#
1
Patek Philippe 3940
9
2
Seiko SBGA011
5
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
5

Woensdag
Nr
Horloge
#
1
Patek Philippe 3940
8
2
Seiko SBGR083
6
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
6

Donderdag
Nr
Horloge
#
1
Patek Philippe 3940
9
2
Seiko SDGM001
5
Seiko SBGR083
5
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
5

Vrijdag
Nr
Horloge
#
1
Orient FFD0F001W
6
Patek Philippe 3940
6
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
6

Zaterdag
Nr
Horloge
#
1
Patek Philippe 3940
6
2
Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
5
3
Rado D-Star
4
Seiko SDGM001
4

Zondag
Nr
Horloge
#
1
Rado D-Star
9
2
Patek Philippe 3940
4
3
Bulova Accutron 214 Spaceview
3


Het verrast niet dat de Patek Philippe 3940 overal de daglijstjes aanvoert en dat de Speedmaster Dark Side of the Moon bijna overal op een (gedeelde) tweede plek opduikt. Enige grote uitzondering is zondag waar het sportievere karakter van de Rado meer tot uiting komt op een vrije dag en toch ook verrassend de Bulova Accutron 214 Spaceview die ik in juni vorig jaar heb verkocht. 

Wat brengt 2019?
Omdat ik deze post wat later schrijf, heb ik al een (kleine) blik op wat 2019 gaat brengen. De Speedmaster Dark Side of the Moon heeft een significante voorsprong kunnen opbouwen aangezien de Omega meeging op vakantie en ik drie weken heb gedragen in januari. Een andere tendens is dat ik een horloge meer dagen tegelijkertijd draag en minder frequent wissel. Dit gaat volgens mij impact hebben op mijn minder gedragen horloges met in het bijzonder de Omega Seamaster en Portsea van Melbourne Watch Company. Nieuw bloed verwacht ik niet onmiddellijk tenzij misschien de Tudor Black-Bay Fifty-Eight die me wel aanspreekt, maar ik ga eerst afwachten wat Baselworld 2019 gaat brengen Stiekem verwacht ik toch wel een uitbreiding van de lijn met misschien exemplaren die me meer aanspreken dan het huidige aanbod. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten