zondag 8 maart 2020

Modemuseum Hasselt

Dubbelchecken is soms een noodzakelijk kwaad. Tot die constatatie kwam ik wanneer ik een bezoek wilde brengen aan Z33, een museum in Hasselt. Op de website van Museumpas staat duidelijk dat dit museum 's zondags opent vanaf elf uur, maar toen ik klokslag elf uur aan de ingang stond, zag ik enkel een gesloten deur. Bij een tweede opzoeking blijkt dat Z33 deze zondag pas vanaf twee uur in de namiddag open is. Om toch niet onverrichter zake naar huis te keren bracht ik een bezoek aan het Modemuseum. 


Prachtige inrichting
Het Modemuseum in Hasselt is gehuisvest in een groot, historisch pand en kosten noch moeite zijn gespaard om de inrichting op te fleuren. De ruimtes zijn voorzien met grote foto's op de muur die naadloos overgaan in het interieur, achtergrondmuziek en vast tapijt dat wonderwel past bij het thema van natuur. Het museum bevat hoofdzakelijk jurken in diverse soorten en maten en die worden vrij minimalistisch tentoongesteld. Enkel met behulp van een paar aanwezige spots kan je de kledij bekijken en dat maakt de tentoongestelde kledij toch moeilijk om te bezichtigen. De aanwezige plakkaten die extra uitleg verschaffen zijn eveneens amper leesbaar en dat is toch jammer. 


Ik heb niks met mode en het is dan ook geen verrassing dat ik op minder dan een uur terug buiten ben. Dat wil niet zeggen dat het Modemuseum slecht is - integendeel - maar het thema van het museum spreekt me simpelweg niet aan. Dat is iets waar je best rekening mee houdt wanneer je dit museum bezoekt. De collectie bestaat dus voornamelijk uit jurken en in het bijzonder  jurken die haute-couture zijn. Je ziet er ontwerpen van mode-iconen zoals Christian Dior, maar ook Belgische modeontwerpers zoals Dries Van Nooten, Ann Demeulemeester en Raf Simons. 


Moderne techniek
Je krijgt geen extra brochure met wat uitleg en dat maakt het informatieve aspect van dit museum onvoldoende. Het Modemuseum beweert namelijk dat het een geschiedenis van de mode presenteert, maar dat laat te wensen over. Het visuele aspect van de knappe jurken (en soms andere kledij) wordt vooral benadrukt en hier en daar vind je wat extra uitleg zoals over de Charlestonjurk in de roaring twenties van de vorige eeuw. 


Een ander gedeelte van het museum gaat over het gebruik van technologie voor het vervaardigen van kledij. Waar vroeger alles met de hand werd gemaakt, bracht de introductie van de naaimachine en later nog modernere technologie hier verandering in. Er wordt ook aandacht besteed aan 3D printing en lasertechnologie dat de precisie van de ambachtelijke kunst naar de kroon steekt. 


Op de zolderverdieping vind je een video over hoe een ontwerpstudio en modehuis samenwerken om een nieuwe jurk te vervaardigen en dat vind ik persoonlijk nog vrij interessant. Er is ook een kleine ruimte voorzien om zelf aan de slag te gaan en om je eigen creatie te breien. Gezien mijn twee linkerhanden ben ik hier niet aan begonnen... 


Conclusie
Als je geïnteresseerd bent in mode, is het Modemuseum in Hasselt zeker een aanrader. Het biedt een mooie collectie van verscheidene jurken en staat ook stil bij technologie. Wanneer die interesse niet aanwezig is, is het Modemuseum een saaie verzameling van textiel.     




Geen opmerkingen:

Een reactie posten