zondag 26 augustus 2018

Reisverslag Trans-Siberië Express - Deel 1: Moskou

Dag 1 - Aankomst in Moskou
Op 21 juli was het niet alleen de Belgische nationale feestdag, maar vertrok ik ook naar Moskou voor mijn eerste dag van mijn reis met de Trans-Siberië Express. De totale reis duurt 23 dagen en daarom kap ik het reisverslag in verschillende delen om de lectuur compact te houden. 


Het vertrek in Zaventem verliep zonder enige problemen, maar in deze drukke vakantieperiode is het natuurlijk wel aanschuiven aan de incheckbalies. Omdat dit een groepsreis is via Koning Aap was het helaas niet mogelijk om vooraf in te checken en was de aanschuifprocedure aan de balie verplichte kost. De vlucht met Aeroflot verliep erg vlot en ruim drie uur later stond ik op Moskouse bodem. Aangezien de rest van de groep met een Nederlandse vlucht arriveerde, kreeg ik een privé-rit met een taxi naar het Cosmos-hotel. Dit hotel is het meest anonieme hotel dat ik ooit heb gezien: het is gigantisch en werkt met lijfwachten voor de liften. Wanneer ik mijn kaartje voor de kamer niet bij had, werd ik op niet zo vriendelijke wijze erop geattendeerd dat ik een nieuwe moest halen. Gelukkig was dat niet op het ogenblik wanneer er tientallen nieuwe toeristen incheckten... Dit hotel is gelegen aan de rand van Moskou bij het kosmonautenpark en is zo'n acht kilometer verwijderd van het Rode Plein. Op de eerste dag maakte ik dus voornamelijk kennis met de groep en werd de reis uitgelegd. Van Moskou had ik die dag weinig gezien behalve het verkeer. 


Dag 2 - Rode Plein en Kremlin
De tweede dag stond integraal in het teken van Moskou en onze gids Julia leidde de groep op een magnifieke wijze door de stad. In de ochtend was er een busrit die ons door de belangrijkste delen van de stad bracht. Gelukkig was het een zondag waardoor het stadscentrum van Moskou opvallend kalm was. De eerste grote stop was aan het Rode Plein en dat leverde meteen erg fotogenieke beelden op. Ik heb al wat toeristische trekpleisters gezien, maar het Rode Plein moet je met je eigen ogen zien om te geloven hoe prachtig het is met de Sint-Basiliuskathedraal op de voorgrond. 


In de namiddag kregen we een rondleiding door het Kremlin. Kremlin is eigenlijk Russisch voor versterkte vesting en eigenlijk bestaat er zoiets niet als "Het Kremlin". Er zijn namelijk meerdere steden die over een kremlin beschikken. De Moskouse variant was indrukwekkend om te zien door de verschillende kerken die nog steeds deel uitmaken van deze stadskern. Tegen de verwachtingen in hebben de communisten deze kerken niet vernietigd tijdens hun revolutie. Ook het Kremlin-museum heeft oog voor het koninklijke verleden van de Russen en je ziet veel restanten van de tsaren met als hoogtepunt de verscheidene Fabergé-eieren. Het bezoek aan het museum duurde slechts anderhalf uur, maar dat was wel voldoende om een goede indruk te krijgen van de rijke geschiedenis van Rusland. 


Dag 3 - Metro's en individualisme
Op de derde dag nam onze reisleider Peter mee door de prachtige metrostations van Moskou en daar zitten heel wat pareltjes bij. Veel van deze stations zijn eigenlijk een bolwerk van communistische propaganda, maar dan wel op een erg artistieke manier gebracht. Ze worden door veel mensen vergeleken met paleizen en het is gemakkelijk te zien waarom. Veel stations blinken namelijk uit in één of meerdere artistieke werken zoals prachtige ramen die zijn gemaakt met glas in- lood, fantastische iconen verwerkt in steen en marmeren gangen uitgerust met gigantische luchters. Voor Stalin was de bouw van het metrostelsel een prestigeproject en die prestige is na al die jaren nog steeds aanwezig. 


In de namiddag had de groep een boottocht gepland, maar ik verkoos de individuele vrijheid en ik trok er alleen op uit. Ik trok terug naar het Rode Plein waar ook het Gum is gevestigd. Dit is een groot winkelcentrum (warenhuis) met een ongekend gevoel voor grandeur en ziet er dan ook pico bello uit. Dit is uiteraard geen toeristische trekpleister, maar het is wel een guilty pleasure van mij om al deze baldadige luxe te bekijken. Het is dus niet te vergelijken met de City 2 in Brussel of Inno aan de Meir in Antwerpen... Daarna bezocht ik de Sint-Basiliuskathedraal binnenin, maar dit was een kleine tegenvaller. De kathedraal heeft wel een mooie iconografie en het is leuk om het interieur van de kleine torentjes te bezoeken. Is dat de (onlangs fel verhoogde) prijs van duizend Roebel waard? Eigenlijk niet. De overnachting gebeurde op deze dag voor de eerste keer in de trein met een nachttrein die naar Kazan reed. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten