maandag 6 november 2017

Tabellen en specs update 3

Staat van de collectie
In het midden van het jaar verkeerde ik een elimineringsdrang om het aantal horloges in mijn collectie terug te dringen naar een enkel getal. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een aantal verkochte exemplaren, ging het aantal terug naar omhoog door horloges waar ik al lang op zoek naar was of opportuniteiten die te mooi waren om te laten liggen. Zodoende klokt de teller nu af op twaalf exemplaren. 

De volledige collectie is als volgt na enkele verschuivingen:

- Rado D-Star
- Orient FFD0F001W
- Wwoor
- Melbourne Watch Company Portsea
- Seiko SBGA011
- Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
- Seiko SBGR083
- King Seiko met referentie 4502-7020
- Deep Blue Protac 1000
- Omega Seamaster (Day Date) met referentie 366.0848
- Bulova Accutron 214 Spaceview
- Seiko SDGM001

Als ik dit in tabelletjes giet, levert dat volgend resultaat op:

Movement
Quartz
Rado D-Star, Wwoor
Automaat 21 600 tikken per uur
Orient FFD0F001W, Deep Blue Protac 1000, Seiko SDGM001
Automaat 28 800 tikken per uur
Melbourne Watch Company Seaport, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Omega Seamaster
Automaat 36 000 tikken per uur
King Seiko
Spring Drive
Seiko SBGA011
Stemvork
Bulova Accutron 214 Spaceview

Glas
Mineraal
Wwoor, King Seiko, Bulova Accutron 214 Spaceview
Hexalite
Omega Seamaster
Saffier
Orient FFD0F001W, Melbourne Watch Company Seaport, Seiko SBGA011, Rado D-Star, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Deep Blue Protac 1000, Seiko SDGM001

Band
Lederen polsband
Melbourne Watch Company Seaport, King Seiko, Bulova Accutron 214 Spaceview
Stalen armband
Orient FFD0F001W, Rado D-Star, Seiko SBGR083, Omega Seamaster, Seiko SDGM001
Titanium armband
Seiko SBGA011
Mesh
Wwoor
Silicoon
Deep Blue Protac 1000
Nylon
Omega Speedmaster DSotM

Prijscategorie
<100 euro
Wwoor
100 – 200 euro
Deep Blue Protac 1000
200 – 500 euro
Orient FFD0F001W, King Seiko, Bulova Accutron 214 Spaceview
500 – 1000 euro
Melbourne Watch Company Seaport, Omega Seamaster, Seiko SDGM001
+ 1000 euro
Rado D-Star, Seiko SBGA011, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083

Stijl
Sport
Wwoor, Omega Speedmaster DSotM
Duiker
Rado D-Star, Deep Blue Protac 1000
Dress
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Seiko SBGR083, King Seiko, Seiko SDGM001
Marine
Melbourne Watch Company Seaport
Casual / dress
Orient FFD0F001W, Omega Seamaster, Bulova Accutron 214 Spaceview

Kleur wijzerplaat
Wit
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Orient FFD0F001W
Blauw
WWoor, Melbourne Watch Company Seaport
Zwart
Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Deep Blue Protac 1000
Grijs
Rado D-Star, Omega Seamaster, King Seiko
Parelmoer
Seiko SDGM001
Overige
Bulova Accutron 214 Spaceview

Aanwinsten en verkopen
Het eerste exemplaar dat er bijkwam was de Bulova Accutron 214 Spaceview uit 1968. Ik was al een tijdje op zoek naar een vintage Accutron en per toeval kwam ik dit exemplaar tegen waarna de aankoop snel bezegeld was. De Accutron prijkte hoog op mijn verlanglijstje omwille van de stemvorktechnologie dat het horloge aandrijft. Tegenwoordig is deze technologie voorbijgestreefd, maar het geeft een heerlijke voldoening om het zoemend geluid te horen van dit staaltje retrofuturisme. De tweede aanwinst is de Seiko SDGM001 die ik uit plat opportunisme kocht omwille van de lage prijs en om het gat van de SARB065 te vullen. 


Hiermee is het bruggetje gemaakt naar de eerste verkoop, de Seiko SARB065. Deze Cocktail Time heb ik met een paar tiental euro's verlies verkocht. Ik vond en vind het nog steeds een mooi horloge, maar ik was niet blijvend enthousiast over dit horloge. Ik vond dat ik voor een gelijkaardig bedrag iets mooier kon krijgen en dat klopte: de SDGM001 of ook wel Grand Cocktail genoemd. Ik was ook niet blijvend enthousiast over de Submariner en dat was ook de reden waarom ik het verkocht. De Rolex is een brok kwaliteit, maar de zwarte klassieke wijzerplaat vind je tegenwoordig in licht gewijzigde vorm terug op bijna elk goedkoop duikhorloge. Het derde verlies is de Orient ER24001B omdat ik het eigenlijk bijna niet meer droeg: welgeteld vijf keer in 2017.



De norm
Als ik alle tabellen afga om te bekijken wat de meest gebruikte optie per tabel kom ik op het volgende uit: een automaat die tikt aan 28 800 vibraties per uur, met saffier glas, stalen armband, in dress stijl, met wit/grijze/zwarte kleur van de wijzerplaat (alle drie kleuren komen even vaak voor) en een prijskaartje van hoger dan duizend euro. Zodoende blijft dan de Seiko SBGR083 het meest representatieve horloge in mijn collectie. Ik merk wel dat door de komst van de Seiko SDGM001 en vooral de Bulova Accutron 214 Spaceview mijn collectie een stukje gevarieerder is geworden. Bij een aantal tabellen heb ik namelijk nieuwe rijen mogen toevoegen zoals de kleur van de wijzerplaat en het movement. Dit is wellicht de collectie waarmee ik 2018 tegemoet ga en het verlanglijstje is eigenlijk opvallend leeg. Een horloge met een maanfase is altijd welkom, maar voor het overige heb ik eigenlijk geen specifieke doelstellingen voor 2018 op horlogevlak.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten