zondag 18 juni 2017

Tabellen en specs update 2

Staat van de collectie
De laatste update van mijn collectie is een half jaar geleden en in dit semester zijn er een aantal verschuivingen gebeurd. Het is te zeggen: met verschuivingen bedoel ik drie nieuwe aanwinsten, want zover groeit mijn collectie alleen maar. Dit jaar ga ik meer de vintage-tour op en zijn er twee nieuwe vintage exemplaren bijgekomen, namelijk de King Seiko met referentie 4502-7010 uit 1971 en de Omega Seamaster Day Date uit 1979. Het voordeel van vintage-horloges is dat ze betaalbaar zijn, nog steeds over een zekere charme beschikken na al die jaren, nog steeds er erg elegant uitzien en de afwerking van deze specifieke afwerkingen is uitmuntend. De derde aanwinst is een Deep Blue Protac 1000. Ik was al een tijdje op zoek naar een bijkomende tool watch en de Deep Blue vervult die functie perfect. 

De volledige collectie ziet er dus nu als volgt uit:

- Rado D-Star
- Orient ER24001B
- Orient FFD0F001W
- Seiko SARB065
- Wwoor
- Melbourne Watch Company Portsea
- Seiko SBGA011
- Omega Speedmaster Dark Side of the Moon
- Seiko SBGR083
- Rolex Submariner met referentie 114060
- King Seiko met referentie 4502-7010
- Deep Blue Protac 1000
- Omega Seamaster (Day Date) met referentie 366.0848

Als ik dit in tabelletjes giet, levert dat volgend resultaat op:

Movement
Quartz
Rado D-Star, Wwoor
Automaat 21 600 tikken per seconde
Orient FFD0F001W, Orient ER24001B, Seiko SARB065, Deep Blue Protac 1000
Automaat 28 800 tikken per seconde
Melbourne Watch Company Seaport, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner, Omega Seamaster
Automaat 36 000 tikken per seconde
King Seiko
Spring Drive
Seiko SBGA011

Glas
Mineraal
Orient ER24001B, Wwoor, King Seiko
Hexalite
Omega Seamaster
Hardlex
Seiko SARB065
Saffier
Orient FFD0F001W, Melbourne Watch Company Seaport, Seiko SBGA011, Rado D-Star, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner, Deep Blue Protac 1000

Band
Lederen polsband
Seiko SARB065, Orient ER24001B, Melbourne Watch Company Seaport, King Seiko
Stalen armband
Orient FFD0F001W, Rado D-Star, Seiko SBGR083, Rolex Submariner, Omega Seamaster
Titanium armband
Seiko SBGA011
Mesh
Wwoor
Silicoon
Deep Blue Protac 1000
Nylon
Omega Speedmaster DSotM

Prijscategorie
<100 euro
Wwoor
100 – 200 euro
Orient ER24001B, Deep Blue Protac 1000
200 – 500 euro
Seiko SARB065, Orient FFD0F001W, King Seiko
500 – 1000 euro
Melbourne Watch Company Seaport, Omega Seamaster
+ 1000 euro
Rado D-Star, Seiko SBGA011, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner

Stijl
Sport
Wwoor, Omega Speedmaster DSotM
Duiker
Rado D-Star, Rolex Submariner, Deep Blue Protac 1000
Dress
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Orient ER24001B, Seiko SBGR083, King Seiko
Marine
Melbourne Watch Company Seaport
Casual / dress
Orient FFD0F001W, Omega Seamaster

Kleur wijzerplaat
Wit
Seiko SBGA011, Seiko SARB065, Orient FFD0F001W
Blauw
WWoor, Melbourne Watch Company Seaport
Zwart
Orient ER24001B, Omega Speedmaster DSotM, Seiko SBGR083, Rolex Submariner, Deep Blue Protac 1000
Grijs
Rado D-Star, Omega Seamaster, King Seiko

Variatie
De enige conclusie die ik kan trekken na het bekijken van deze tabelletjes is dat m'n collectie gevarieerder is dan ooit tevoren. Ik heb altijd gezegd dat ik wel van variatie in m'n collectie houd en dat komt hier zeker tot uiting. Een mooi voorbeeld hiervan is de movements waar bij de automaten ik minstens één exemplaar heb van elke moderne variant. Bij de kleur van de wijzerplaat is er dan weer eentonigheid troef met voornamelijk grijze, witte en zwarte wijzerplaten. 

Het ziet er eveneens naar uit dat ik aan dit tempo aan twee soorten collecties begin: één van vintage horloges en een ander voor moderne horloges. Na de King Seiko en Omega Seamaster ben ik namelijk van plan om nog andere vintage horloges aan te schaffen. Ik denk dan in de eerste plaats aan de Bulova Accutron 214 met stemvorm dat al een tijdje op m'n verlanglijstje prijkt. 

Liquideren
Deze collectie begint al aardige proporties aan te nemen en ik overweeg om een aantal horloges te verkopen. De Orient ER24001B staat in de uitverkoop en kan deze week nog de deur uitgaan. Ook de Rolex Submariner ga ik in de etalage plaatsen. Het is een fantastisch horloge, maar toch niet helemaal mijn smaak. Ook de Portsea gaat wellicht in de uitverkoop komen te staan, al is het niet onmiddellijk. Ik draag dit horloge te weinig om  het in m'n collectie te houden. Tenslotte is er nog de Wwoor die ik eveneens zelden draag, maar dit Chinese horloge is zo goedkoop dat ik niet aan de straatstenen zou kwijt geraken. De vraag die dan nog rest, is of ik zoiets moet laten meetellen voor m'n collectie... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten