zondag 3 maart 2019

Oscars 2019 - exclusief Netflix editie

Filmjaar 2019
Als filmliefhebber kijk ik uiteraard graag naar films, maar schrijf ik er ook graag over. Dit leidde ertoe dat ik de afgelopen twee jaar voorspellingen heb gedaan voor de Oscars, maar voor deze editie heb ik dat niet gedaan. Enerzijds omdat ik meer met andere dingen bezig ben, maar anderzijds omdat ik ook minder films bekijk. Van mei tot december 2018 ben ik slechts acht keer naar de cinema geweest omdat er simpelweg niet veel goed materiaal te vinden was in de Belgische cinemazalen. Het begin van 2019 belooft al niet veel beter, terwijl deze periode traditioneel gezien een hoogtepunt is omdat veel Oscar-genomineerden in (kleinere) zalen te vinden zijn. Deze week zijn de hoogtepunten in Belgisch cinemaland Alita: Battle Angel, Trio, Cold Pursuit en Urbanus: de Vuilnisheld. Ziehier de reden voor mijn verminderd cinemabezoek. 

Ik was dus ook minder geplaatst om de genomineerden voor deze editie van de Oscars te beoordelen, maar het was voor mij wel duidelijk dat Roma de grote favoriet was. Helaas zien de broodheren in Hollywood dat anders en hebben ze deze film - onterecht - geboycot bij de stemmen voor beste film. Uiteindelijk is de hoofdprijs gegaan naar Green Book, een feel good film over racisme in de jaren zestig van de VS. Absoluut geen Oscar-materiaal, maar wel een stuk beter dan het debacle van vorig jaar waar The Shape of Water op onbegrijpelijke wijze werd verkozen tot beste film van vorig jaar.

Categorie
Beste film
Categorie
Beste regisseur
Persoonlijk
Roma
Persoonlijk
Yorgos Lanthimos (The Favourite)
Winnaar
Green Book
Winnaar
Alfonso Cuaron (Roma)

Green Book gaat lopen met de grootste prijs en deze feel good buddyfilm snijdt met racisme een zwaar thema aan wat de laatste jaren brandend actueel is bij de Oscars met onder andere #OscarsSoWhite. Of de verkiezing van deze film daar veel goed aan doet, is twijfelachtig want de film is zeker genietbaar, maar ook wat oppervlakkig met soms karikaturale hoofdpersonages wat de ernst van het thema misschien ondermijnt. Alfonso Cuaron heeft terecht de Oscar gewonnen voor beste regisseur met het prachtige Roma, hoewel ik zelf een (lichte) voorkeur heb voor Yorgos Lanthimos als underdog aangezien de Griekse regisseur vooral komedies op zijn resumé heeft staan en met The Favourite een erg leuk kostuumdrama heeft gecreëerd met daarin (subtiele) humor verweven. 

Categorie
Beste acteur
Categorie
Beste actrice
Persoonlijk
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Persoonlijk
Olivia Colman (The Favourite)
Winnaar
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Winnaar
Olivia Colman (The Favourite)

Bij de acteerprestatie van Rami Malek wist ik eerst niet of het gek of geniaal was, maar uit nieuwsgierigheid heb ik een documentaire over de echte Freddy Mercury bekeken en Malek heeft Mercury’s maniertjes perfect uitgebeeld. De Oscar vind ik dus terecht, maar dan wel met de kanttekening dat ik het werk van de andere genomineerden amper heb gezien. Idem voor beste actrice waar ik de winnares – Olivia Colman – terecht vind. In The Favourite heeft ze een ondankbare en moeilijke rol, maar die vertolkt ze met verve.  

Categorie
Beste bijrol (man)
Categorie
Beste bijrol (vrouw)
Persoonlijk
/
Persoonlijk
/
Winnaar
Mahershala Ali (Green Book)
Winnaar
Regina King (If Beale Street Could Talk)

Bij de categorieën van beste bijrollen heb ik amper de genomineerden aan het werk gezien en ik heb bijgevolg ook geen persoonlijke voorkeur. Ali wint voor de tweede keer op drie jaar tijd deze categorie, maar zijn vertolking vind ik persoonlijk te karikaturaal om deze verkiezing te rechtvaardigen. De beste vrouwelijke bijrol gaat naar Regina King, maar If Beale Street Could Talk sluipt geruisloos de zalen voorbij en heb ik dus ook niet gezien.  

Categorie
Beste scenario (origineel)
Categorie
Beste scenario (aangepast)
Persoonlijk
The Favourite
Persoonlijk
/
Winnaar
Green Book
Winnaar
BlacKkKlansman

Het beste origineel scenario is voor mij The Favourite dat het concept van het klassieke kostuumdrama doorbreekt met een stevige dosis humor en een vrouwelijk triumviraat als ruggengraat van de film. Uiteindelijk is de winnaar Green Book geworden, wellicht omwille van de politieke geladenheid van de film. Bij best aangepast scenario heb ik geen enkele film gezien en heeft BlacKkKlansman het beeldje in de wacht geslepen. Onrechtstreeks de eerste Oscar voor Spike Lee die er al ruim twee decennia op wacht.

Categorie
Beste muziek
Categorie
Beste origineel liedje
Persoonlijk
/
Persoonlijk
/
Winnaar
Ludwig Goransson (Black Panther)
Winnaar
Shallow (A Star is Born)

Ook hier kan ik in beide categorieën geen ziniig oordeel vellen aangezien ik de bewuste films niet heb gezien. Het is wel bijzonder dat Black Panther een Oscar weet te verdienen als superheldenfilm. Het is een glazen plafond dat lijkt doorbroken te zijn waar dit soort megaproducties eindelijk serieus genomen worden. Het beste origineel liedje is Shallow waar popster Lady Gaga haar talent als zangeres demonstreert in A Star is Born.

Categorie
Beste productie
Categorie
Beste cinematografie
Persoonlijk
First Man
Persoonlijk
Roma
Winnaar
Black Panther
 Winnaar
Roma

Black Panther wist een tweede Oscar binnen te halen voor het beste productie design. Ik heb de film niet gezien, maar zelf vond ik First Man op dit vlak indrukwekkend en mocht het voor mijn part zeker winnen. Beste cinematografie vind ik persoonlijk één van de belangrijkste prijzen en daarom is het leuk dat Roma hier wint. De cinematografie van de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarez overstijgt de rest van de genomineerden en is dus de logische winnaar.
Categorie
Beste filmbewerking
Categorie
Beste visuele effecten
Persoonlijk
/
Persoonlijk
First Man
Winnaar
Bohemian Rhapsody
Winnaar
First Man

De beste filmbewerking gaat dit jaar naar Bohemian Rhapsody en toont misschien de bloedarmoede aan bij dit departement. De Queen-biografie is een leuke film, maar is te veel kaas met gaten om deze prijs te rechtvaardigen. De beste visuele effecten gaan naar First Man dat deze categorie verdiend wint.

Ook dit jaar is er dus geen slokop en zijn de winnaars meestal veilige keuzes. Als er bij deze editie één film uitspringt, is het wel Roma maar de film is gemaakt door Netflix en daarom alleen al (wellicht) persona non grata bij dit Hollywoodfeestje. Het is veelzeggend dat deze zwart-witfilm wel de Oscars wint voor beste cinematografie en beste regisseur, maar de prijs van beste film moet laten aan Green Book wat we binnen een paar jaar wellicht zullen vergeten zijn. Voor Netflix is het anderzijds een opsteker dat Roma met de grote jongens meespeelt en daarop kan het verder bouwen. Tien jaar geleden deed iedereen meewarig over superheldenfilms bij de Oscars. Eén van de grote winnaars bij de 91ste Oscars is echter de superheldenfilm The Black Panther. Misschien spreken we bij de 101ste editie dan ovet een Netflixfeestje… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten