Het onmogelijke - voor mij persoonlijk dan - is gebeurd: een matige film zoals The Shape of Water gaat naar huis met vier Oscars waaronder die van beste film en beste regie. Ik vermoedde dat The Shape of Water wel een aantal Oscars zou winnen, maar ik had nooit gedacht dat het in 'grote' categorieën zou zijn en zeker niet voor die van beste film en beste regie. Ik vond het eigenlijk al een hele prestatie dat de film in eerste instantie tot het beperkte kransje der genomineerden behoorde aangezien er werkelijk tientallen films beter zijn dan dit moderne sprookje.
The Shape of Water is geen slechte film, maar roert veel te graag in de pot mosterd met clichés waardoor het voor de regelmatige filmganger een festiviteit van voorspelbare scènes wordt. Als je dit vergelijkt met del Toro's meesterwerk van El Laberinto del Fauno besef je hoe pijnlijk het is dat dit stukje pellicule 's werelds belangrijkste filmprijs wegkaapt.
Zoals vorig jaar vergelijk ik mijn voorspellingen met de effectieve winnaars.
Categorie
|
Beste
film
|
Categorie
|
Beste
regisseur
|
Voorspelling
|
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
|
Voorspelling
|
Chistopher
Nolan (Dunkirk)
|
Persoonlijk
|
Phantom
Thread
|
Persoonlijk
|
Paul Thomas Anderson (Phantom Thread)
|
Winnaar
|
The
Shape of Water
|
Winnaar
|
Guillermo del Toro (The Shape of Water)
|
De verrassing van de Oscars en helaas niet in goede zin is dus The Shape of Water dat de Oscar voor beste film wint. Des te minder woorden hier aan worden vuil gemaakt, des te beter. De beste regie ging ook naar Shape of Water voor Guillermo del Toro en dat verdient hij wel op basis van zijn loopbaan en eerdere films. Voor The Shape of Water is die eer naar mijn bescheiden mening zeker niet weggelegd.
Categorie
|
Beste
acteur
|
Categorie
|
Beste
actrice
|
Voorspelling
|
Gary
Oldman (Darkest Hour)
|
Voorspelling
|
Sally Hawkins (The Shape of Water)
|
Persoonlijk
|
Gary
Oldman (Darkest Hour)
|
Persoonlijk
|
Frances
McDormand (Three Billboards…)
|
Winnaar
|
Gary
Oldman (Darkest Hour)
|
Winnaar
|
Frances
McDormand (Three Billboards…)
|
Iedereen wist op voorhand dat Gary Oldman de Oscar voor beste acteur ging winnen en zo geschiedde. Zijn prestatie in Darkest Hour is één van de zuiverste soort en Oldman verdient de Oscar dan ook dubbel en dik. Bij beste actrice zag ik Sally Hawkins winnen, maar het is Frances McDormand die haar tweede Oscar voor beste actrice in de wacht sleept. Haar acteerprestatie is minder subtiel dan die van Sally Hawkins, maar het acteursgilde van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri vormt de hoeksteen van deze film.
Categorie
|
Beste
bijrol (man)
|
Categorie
|
Beste
bijrol (vrouw)
|
Voorspelling
|
Sam
Rockwell (Three Billboards…)
|
Voorspelling
|
Allison
Janney (I, Tonya)
|
Persoonlijk
|
Sam
Rockwell (Three Billboards…)
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Sam
Rockwell (Three Billboards…)
|
Winnaar
|
Allison
Janney (I, Tonya)
|
Ook de beste mannelijke bijrol is geen verrassing met Sam Rockwell als winnaar. Zijn prestatie is ontegensprekelijk goed, maar hij heeft zich ook kunnen baseren op een rol die geweldig goed is geschreven. De beste vrouwelijke bijrol is weggelegd voor Allison Janney wat ook geen verrassing is. Zelf kan ik geen oordeel vellen over haar acteerprestatie aangezien ik I, Tony (nog) niet gezien heb.
Categorie
|
Beste
scenario (origineel)
|
Categorie
|
Beste
scenario (aangepast)
|
Voorspelling
|
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
|
Voorspelling
|
/
|
Persoonlijk
|
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
|
Persoonlijk
|
The
Disaster Artist
|
Winnaar
|
Get Out
|
Winnaar
|
Call Me by Your Name
|
Voor beste scenario ging ik ervan uit dat het naar Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ging, maar het is uiteindelijk Get Out dat volgens de jury het beste originele scenario kan voorleggen. Voor mij is dit een kleine verrassing, maar Get Out is misschien wel een logische winnaar in een strijd voor meer diversiteit en tegen debacles zoals #Oscarssowhite zoals de afgelopen jaren. Het beste aangepaste scenario was voor mij koffiedik kijken, maar Call Me by Your Name is wellicht de logische en verwachte winnaar.
Categorie
|
Beste
muziek
|
Categorie
|
Beste
origineel liedje
|
Voorspelling
|
Alexandre Desplat (The Shape of Water)
|
Voorspelling
|
This Is Me (The Greatest Showman)
|
Persoonlijk
|
Jonny
Greenwood (Phantom Thread)
|
Persoonlijk
|
This Is Me (The Greatest Showman)
|
Winnaar
|
Alexandre Desplat (The Shape of Water)
|
Winnaar
|
Remember Me (Coco)
|
De beste muziek vond ik persoonlijk de klassiek getinte soundtrack van Phantom Thread, maar het is Alexandre Desplat die voor zijn muziek in The Shape of Water zich kroont tot winnaar. Hoewel ik de film zelf matig vind, is de muziek van onberispelijke kwaliteit en kan ik me wel vinden in deze keuze. Bij beste liedje zei ik dat ik m'n geld zou zetten op This Is Me, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan. Remember Me ging met de prijs lopen en hoewel het een aanstekelijk nummer is, heeft het niet hetzelfde cachet als This Is Me.
Categorie
|
Beste
productie
|
Categorie
|
Beste
cinematografie
|
Voorspelling
|
The
Shape of Water
|
Voorspelling
|
Dunkirk
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Winnaar
|
Blade Runner 2049
|
De Oscar voor beste productie gaat naar The Shape of Water en de productiewaarden van deze film zijn één van de grootste merites van deze film. Geheel onverdiend is deze Oscar dus niet, maar Blade Runner 2049 is in mijn ogen een nog meer verdiende winnaar. Deze toekomstige cultklassieker wint wel de Oscar voor beste cinematografie en dat had ik niet verwacht, maar het is zeker en vast wel verdiend. Het is enkel jammer dat Blade Runner 2049 zich tevreden moet stellen met deze technische categorie, terwijl het moeiteloos kon meespelen met de grote jongens bij de echte filmcategorieën.
Categorie
|
Beste
filmbewerking
|
Categorie
|
Beste
visuele effecten
|
Voorspelling
|
Baby
Driver
|
Voorspelling
|
Star Wars – The Last Jedi
|
Persoonlijk
|
Baby
Driver
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Winnaar
|
Dunkirk
|
Winnaar
|
Blade
Runner 2049
|
Het beste montagewerk is volgens de jury uitgevoerd op het bandwerk van Dunkirk waar drie verscheidene verhaallijnen samenkomen in één climax. Ook hier geldt dat ik me kan vinden in de keuze, maar zag ik in een andere film - deze keer Baby Driver - een iets meer verdiende winnaar. De beste visuele effecten gaan ook naar Blade Runner 2049 wat in mijn ogen zeker verdiend is.
In deze editie van de Academy Awards is er niet echt sprake van een grote slokop, hoewel The Shape of Water zich mag uitroepen tot winnaar van deze editie met vier prijzen voor onder andere beste regie, beste productie en beste film. Het is misschien ook typerend voor de diversiteit waar zo nadrukkelijk wordt naar verwezen. Deze diversiteit vind je dus terug in de winnaars van alle soorten en maten, maar dus ook het gebrek aan één film die deze editie volledig domineert.
Mijn grote favoriet Blade Runner 2049 moet zich tevreden tellen met twee prijzen in technische categorieën, hoewel de prijs voor beste cinematografie toch ééntje is die kan tellen aangezien dit - voor mij althans - de essentie is van de filmkunst. De morele verliezer is misschien wel Three Billboards Outside Ebbing, Missouri dat met een sterke cast prijzen wegkaapt bij acteurs, maar geen andere categorieën kan winnen. Het moet wellicht een (kleine) teleurstelling zijn voor het creatieve team achter deze film, aangezien het bij andere gala's wel zijn nominaties kon verzilveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten