Het scenario waar weinigen rekening mee hielden - inclusief mezelf - is uiteindelijk toch uitgekomen: outsider Parasite is de winnaar geworden van de 92ste editie van de Academy Awards en won onder andere de categorie van beste film en beste regisseur. Op basis van kwaliteit heeft Parasite deze prijzen terecht gewonnen, maar het is de eerste keer in de geschiedenis dat een niet-Engelstalige film de prijs van beste film wint. Een primeur dus en zeker verdiend. Joker en 1917 moeten het met respectievelijk twee en drie beeldjes stellen, maar hebben enkele knappe categorieën gewonnen. Joaquin Phoenix werd bekroond voor zijn meeslepende acteerprestatie in Joker en de knappe cinematografie van 1917 verdiende ook een prijs. Zoals verwacht moest het Netflix-trio van The Two Popes, Marriage Story en The Irishman zich tevreden stellen met slechts één Oscar: die van beste vrouwelijke bijrol van Laura Dern in Marriage Story.
De dag voor de Oscars had ik geschreven dat het moeilijk is om deze editie te voorspellen en dat is ook zo gebleken. Drie van de veertien winnaars heb ik correct gegokt en dat was bij vorige edities toch een klein beetje meer. Het onderstreept het onvoorspelbare karakter van de Oscars deze jaargang en toont ook aan dat filmgrenzen niet stoppen aan de Stille of Atlantische Oceaan.
Categorie
|
Beste film
|
Categorie
|
Beste regisseur
|
Voorspelling
|
1917
|
Voorspelling
|
Sam Mendes (1917)
|
Persoonlijk
|
Marriage Story
|
Persoonlijk
|
Quentin Tarantino (Once Upon a Time... in Hollywood)
|
Winnaar
|
Parasite
|
Winnaar
|
Bong Joon-ho (Parasite)
|
Categorie
|
Beste acteur
|
Categorie
|
Beste actrice
|
Voorspelling
|
Joaquin Phoenix (Joker)
|
Voorspelling
|
Renée Zellweger (Judy)
|
Persoonlijk
|
Adam Driver (Marriage Story)
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Joaquin Phoenix (Joker)
|
Winnaar
|
Renée Zellweger (Judy)
|
De categorie van beste acteur was misschien wel het gemakkelijkst om te raden en Joaquin Phoenix kaapt het beeldje van beste acteur weg. Hier ook verdiend, maar de prestatie van Adam Driver vond ik net iets beter. Op basis van zijn gehele carrière is deze zege van Joaquin Phoenix eigenlijk niet meer dan logisch. Renée Zellweger heb ik niet aan het werk gezien, maar ook deze categorie had ik juist, al was het maar omdat Zellweger in alle andere prijsuitreikingen ook won.
Categorie
|
Beste bijrol (man)
|
Categorie
|
Beste bijrol (vrouw)
|
Voorspelling
|
Joe Pesci (The Irishman)
|
Voorspelling
|
Margot Robbie (Bombshell)
|
Persoonlijk
|
Joe Pesci (The Irishman)
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Brad Pitt (Once Upon a Time... in Hollywood)
|
Winnaar
|
Laura Dern (Marriage Story)
|
De flegmatieke acteerprestatie van Joe Pesci in The Irishman is voor mij één van de meest briljante vertolkingen van de laatste jaren, maar het is Brad Pitt die met de oppergaai gaat lopen voor beste mannelijke bijrol. Net zoals bij de vorige categorieën vind ik dit niet de beste kandidaat uit het lijstje, maar kan ik me zeker vinden in de keuze. De beste vrouwelijke bijrol is gewonnen door Laura Dern die naar mijn mening toch een net iets te karikaturaal personage neerzet in Marriage Story.
Categorie
|
Beste scenario (origineel)
|
Categorie
|
Beste scenario (aangepast)
|
Voorspelling
|
Once Upon a Time... in Hollywood
|
Voorspelling
|
Joker
|
Persoonlijk
|
Once Upon a Time... in Hollywood
|
Persoonlijk
|
Jojo Rabbit
|
Winnaar
|
Parasite
|
Winnaar
|
Jojo Rabbit
|
Hier dacht ik dat Hollywood een schouderklopje voor zichzelf zou geven bij beste origineel scenario, maar het is uiteindelijk outsider Parasite dat deze categorie wint. De kwaliteit van Parasite als film staat buiten kijf, maar hier kan je wel discussiëren of Parasite een terechte winnaar is. Voor beste aangepast scenario was mijn persoonlijke keuze Jojo Rabbit en de ongewone film van Taika Waititi heeft het uiteindelijk ook gehaald. Een leuke beloning voor Waititi die al meerdere originele scripts heeft geschreven en nu deze originaliteit beloond ziet worden.
Categorie
|
Beste productie
|
Categorie
|
Beste cinematografie
|
Voorspelling
|
1917
|
Voorspelling
|
The Lighthouse
|
Persoonlijk
|
Jojo Rabbit
|
Persoonlijk
|
1917
|
Winnaar
|
Once Upon a Time... in Hollywood
|
Winnaar
|
1917
|
De liefde van Hollywood voor zichzelf moet ergens wel komen bovendrijven en dat is nu dus bij de prijs van beste productie wat ik toch een beetje onterecht vind. Tarantino's laatste film heeft veel merites, maar de productiewaarden van andere films zoals 1917 of Jojo Rabbit vond ik beter. Tinseltown dus niet en de prijs van beste productie gaat naar Once Upon a Time... in Hollywood dat een tweede Oscar wint. De beste cinematografie was volgens Hollywood 1917 en daar ben ik het roerend mee eens, hoewel ik het artistiekere The Lighthouse verwachtte als winnaar.
Categorie
|
Beste muziek
|
Categorie
|
Beste origineel liedje
|
Voorspelling
|
Randy Newman (Marriage Story)
|
Voorspelling
|
Love Me Again (Rocketman)
|
Persoonlijk
|
Randy Newman (Marriage Story)
|
Persoonlijk
|
Love Me Again (Rocketman)
|
Winnaar
|
Hildur Guðnadóttir (Joker)
|
Winnaar
|
Love Me Again (Rocketman)
|
De eerder onbekende IJslandse violiste Hildur Guðnadóttir mag naar huis gaan met het beeldje van beste muziek en daar kan ik me wel in vinden. De muziek in Joker was van grote klasse en maakte de film mee groot. Misschien een beetje jammer voor Randy Newman die echt wel een prijs verdiende voor zijn werk in Marriage Story. Het swingende Love Me Again in Rocketman werd met zoveel bravoure en kunde gebracht dat niemand het kon negeren.
Categorie
|
Beste filmbewerking
|
Categorie
|
Beste visuele effecten
|
Voorspelling
|
Joker
|
Voorspelling
|
The Irishman
|
Persoonlijk
|
Ford v Ferrari
|
Persoonlijk
|
Avengers Endgame
|
Winnaar | Ford v Ferrari | Winnaar |
1917
|
Parasite voert een ongeziene tour de force uit door als eerste niet-Engelstalige film de prijs van beste film in de wacht te slepen en daarnaast ook nog eens drie andere nominaties te verzilveren. In ruim negentig jaar Academy Awards is dit de eerste grote erkenning dat er ook leven bestaat op het grote doek buiten de VS en het Verenigd Koninkrijk. 1917 is de andere grote winnaar, maar moet het stellen met overwinningen in technische categorieën, hoewel de categorie van beste cinematografie voor mij de grootste prijs is na die van beste film. Na de edities van vorig jaar en twee jaar geleden kunnen we opnieuw spreken van een eerste geslaagde editie sinds 2017 waar Moonlight werd bekroond als beste film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten