Als
filmliefhebber kijk ik uiteraard graag naar films, maar schrijf ik er ook graag
over. Dit leidde ertoe dat ik de afgelopen twee jaar voorspellingen heb gedaan
voor de Oscars, maar voor deze editie heb ik dat niet gedaan. Enerzijds omdat
ik meer met andere dingen bezig ben, maar anderzijds omdat ik ook minder films
bekijk. Van mei tot december 2018 ben ik slechts acht keer naar de cinema
geweest omdat er simpelweg niet veel goed materiaal te vinden was in de
Belgische cinemazalen. Het begin van 2019 belooft al niet veel beter, terwijl
deze periode traditioneel gezien een hoogtepunt is omdat veel
Oscar-genomineerden in (kleinere) zalen te vinden zijn. Deze week zijn de
hoogtepunten in Belgisch cinemaland Alita: Battle Angel, Trio, Cold Pursuit en
Urbanus: de Vuilnisheld. Ziehier de reden voor mijn verminderd
cinemabezoek.
Ik
was dus ook minder geplaatst om de genomineerden voor deze editie van de Oscars
te beoordelen, maar het was voor mij wel duidelijk dat Roma de grote favoriet
was. Helaas zien de broodheren in Hollywood dat anders en hebben ze deze film -
onterecht - geboycot bij de stemmen voor beste film. Uiteindelijk is de
hoofdprijs gegaan naar Green Book, een feel good film over racisme in de jaren
zestig van de VS. Absoluut geen Oscar-materiaal, maar wel een stuk beter dan
het debacle van vorig jaar waar The Shape of Water op onbegrijpelijke wijze
werd verkozen tot beste film van vorig jaar.
Categorie
|
Beste film
|
Categorie
|
Beste regisseur
|
Persoonlijk
|
Roma
|
Persoonlijk
|
Yorgos
Lanthimos (The Favourite)
|
Winnaar
|
Green Book
|
Winnaar
|
Alfonso
Cuaron (Roma)
|
Green Book gaat lopen met de grootste
prijs en deze feel good buddyfilm snijdt met racisme een zwaar thema aan wat de
laatste jaren brandend actueel is bij de Oscars met onder andere #OscarsSoWhite.
Of de verkiezing van deze film daar veel goed aan doet, is twijfelachtig want
de film is zeker genietbaar, maar ook wat oppervlakkig met soms karikaturale
hoofdpersonages wat de ernst van het thema misschien ondermijnt. Alfonso Cuaron
heeft terecht de Oscar gewonnen voor beste regisseur met het prachtige Roma,
hoewel ik zelf een (lichte) voorkeur heb voor Yorgos Lanthimos als underdog aangezien de
Griekse regisseur vooral komedies op zijn resumé heeft staan en met The
Favourite een erg leuk kostuumdrama heeft gecreëerd met daarin (subtiele) humor
verweven.
Categorie
|
Beste acteur
|
Categorie
|
Beste actrice
|
Persoonlijk
|
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
|
Persoonlijk
|
Olivia Colman (The Favourite)
|
Winnaar
|
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
|
Winnaar
|
Olivia Colman (The Favourite)
|
Bij de acteerprestatie van Rami Malek
wist ik eerst niet of het gek of geniaal was, maar uit nieuwsgierigheid heb ik
een documentaire over de echte Freddy Mercury bekeken en Malek heeft Mercury’s
maniertjes perfect uitgebeeld. De Oscar vind ik dus terecht, maar dan wel met
de kanttekening dat ik het werk van de andere genomineerden amper heb gezien.
Idem voor beste actrice waar ik de winnares – Olivia Colman – terecht vind. In
The Favourite heeft ze een ondankbare en moeilijke rol, maar die vertolkt ze met verve.
Categorie
|
Beste bijrol (man)
|
Categorie
|
Beste bijrol (vrouw)
|
Persoonlijk
|
/
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Mahershala Ali (Green Book)
|
Winnaar
|
Regina King
(If Beale Street Could Talk)
|
Bij de categorieën van beste
bijrollen heb ik amper de genomineerden aan het werk gezien en ik heb bijgevolg
ook geen persoonlijke voorkeur. Ali wint voor de tweede keer op drie jaar tijd
deze categorie, maar zijn vertolking vind ik persoonlijk te karikaturaal om
deze verkiezing te rechtvaardigen. De beste vrouwelijke bijrol gaat naar Regina
King, maar If Beale Street Could Talk sluipt geruisloos de zalen voorbij en heb
ik dus ook niet gezien.
Categorie
|
Beste scenario (origineel)
|
Categorie
|
Beste scenario (aangepast)
|
Persoonlijk
|
The
Favourite
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Green Book
|
Winnaar
|
BlacKkKlansman
|
Het beste origineel scenario is voor
mij The Favourite dat het concept van het klassieke kostuumdrama doorbreekt met
een stevige dosis humor en een vrouwelijk triumviraat als ruggengraat van de
film. Uiteindelijk is de winnaar Green Book geworden, wellicht omwille van de
politieke geladenheid van de film. Bij best aangepast scenario heb ik geen
enkele film gezien en heeft BlacKkKlansman het beeldje in de wacht geslepen.
Onrechtstreeks de eerste Oscar voor Spike Lee die er al ruim twee decennia op
wacht.
Categorie
|
Beste muziek
|
Categorie
|
Beste origineel liedje
|
Persoonlijk
|
/
|
Persoonlijk
|
/
|
Winnaar
|
Ludwig
Goransson (Black Panther)
|
Winnaar
|
Shallow (A
Star is Born)
|
Ook hier kan ik in beide categorieën
geen ziniig oordeel vellen aangezien ik de bewuste films niet heb gezien. Het
is wel bijzonder dat Black Panther een Oscar weet te verdienen als
superheldenfilm. Het is een glazen plafond dat lijkt doorbroken te zijn waar dit
soort megaproducties eindelijk serieus genomen worden. Het beste origineel
liedje is Shallow waar popster Lady Gaga haar talent als zangeres
demonstreert in A Star is Born.
Categorie
|
Beste productie
|
Categorie
|
Beste cinematografie
|
Persoonlijk
|
First Man
|
Persoonlijk
|
Roma
|
Winnaar
|
Black Panther
|
Winnaar
|
Roma
|
Black Panther wist een tweede Oscar binnen te halen voor het beste
productie design. Ik heb de film niet gezien, maar zelf vond ik First Man op
dit vlak indrukwekkend en mocht het voor mijn part zeker winnen. Beste
cinematografie vind ik persoonlijk één van de belangrijkste prijzen en daarom
is het leuk dat Roma hier wint. De cinematografie van de Mexicaanse regisseur
Alfonso Cuarez overstijgt de rest van de genomineerden en is dus de logische
winnaar.
Categorie
|
Beste filmbewerking
|
Categorie
|
Beste visuele effecten
|
Persoonlijk
|
/
|
Persoonlijk
|
First
Man
|
Winnaar
|
Bohemian
Rhapsody
|
Winnaar
|
First
Man
|
De beste filmbewerking gaat dit
jaar naar Bohemian Rhapsody en toont misschien de bloedarmoede aan bij dit
departement. De Queen-biografie is een leuke film, maar is te veel kaas met
gaten om deze prijs te rechtvaardigen. De beste visuele effecten gaan naar
First Man dat deze categorie verdiend wint.
Ook dit jaar is er dus geen
slokop en zijn de winnaars meestal veilige keuzes. Als er bij deze editie één
film uitspringt, is het wel Roma maar de film is gemaakt door Netflix en daarom
alleen al (wellicht) persona non grata bij dit Hollywoodfeestje. Het is
veelzeggend dat deze zwart-witfilm wel de Oscars wint voor beste cinematografie
en beste regisseur, maar de prijs van beste film moet laten aan Green Book wat
we binnen een paar jaar wellicht zullen vergeten zijn. Voor Netflix is het
anderzijds een opsteker dat Roma met de grote jongens meespeelt en daarop kan
het verder bouwen. Tien jaar geleden deed iedereen meewarig over
superheldenfilms bij de Oscars. Eén van de grote winnaars bij de 91ste
Oscars is echter de superheldenfilm The Black Panther. Misschien spreken we bij
de 101ste editie dan ovet een Netflixfeestje…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten